Tijdens de Internationale Susswaren Messe (ISM) in Keulen, de grootste beurs ter wereld voor snoepgoed en snacks, lanceert Vermeiren Princeps een nieuwigheid. De speculoosproducent uit Bornem stelt er koekjes in een nieuwe verzamelverpakking voor, waarmee de doorbraak in Zuid-Korea gerealiseerd wordt. De speciale verpakkingstechniek vergt een totaalinvestering van 500.000 euro.
Vermeiren Princeps exporteert speculooskoekjes en speculoospasta over de hele wereld, naar meer dan 25 landen in Europa, Amerika, Azië en Afrika. Ongeveer 85% van de speculoos is bestemd voor het buitenland, 15% wordt in België verkocht.
Op de Internationale Susswaren Messe, nog tot 3 februari in Keulen, richt het bedrijf uit Bornem de pijlen op Azië. Commercieel directeur Steven Vavedin: “Flanders Investment & Trade nomineerde ons in 2013 en 2014 voor de award Leeuw van de Export. In lijn met die globale marktbenadering wenden we de blik nu verder richting Azië. We waren al aanwezig in China en Japan, nu krijgen we ook voet aan de grond in Zuid-Korea.”
Om tegemoet te komen aan de smaak van de Zuid-Koreaanse markt produceert Vermeiren Princeps een kleiner koekje, dat netjes individueel verpakt is. “In België is het traditie om speculooskoekjes samen te verpakken. Je opent één groot pak en eet dat vervolgens in een relatief korte tijd op. Aziatische consumenten hebben een andere voorkeur. Zij zijn erg gesteld op hygiëne en versheid, en verkiezen daarom individueel verpakte speculooskoekjes. Naast de klassieke speculooskoekjes brengen we er ook uitdagende speculoosvarianten met chocolade- en amandelstukjes op de markt.”
Om die individuele verpakking te realiseren, investeert Vermeiren Princeps een half miljoen euro in een nieuwe verpakkingsmachine. Leverancier van de machine is A-Tec uit Hoogstraten. “Wanneer de artisanale speculooskoekjes uit de oven komen, worden ze automatisch geschikt en per stuk verpakt. Dankzij de nieuwe machine kunnen we de individueel verpakte koekjes nu per 25 stuks (of meer) samen verpakken, in een tweede folie. Voor retailers (bv. supermarkten) worden dit doorzichtig bedrukte pakken van 25 of 50 stuks. Voor horecazaken verpakken we per 75, omdat dat handiger is voor uitbaters van cafés en restaurants.”
Met de investering verhoogt Vermeiren Princeps de efficiëntie en boort de speculoosproducent andere markten aan. “Door de koekjes netjes te schikken en te verpakken, winnen we tot 25% ruimte bij het transport en is er minder karton nodig. De automatisering kost geen arbeidsplaatsen. Leuk meegenomen is dat individuele verpakkingen niet alleen in Azië in de smaak vallen, maar ook in Zuid- en Oost-Europa.”