Sleepy organiseert zijn verkoop van slaapcomfort voortaan via eigen winkels en een webshop. De samenwerking met het netwerk van 17 franchisezaken werd stopgezet. De winkel in Mechelen, die sinds 2013 in eigen beheer wordt uitgebaat, krijgt binnenkort een nieuw winkelconcept. Sleepy telde eind 2015 19 winkels in Vlaanderen. Ook de winkel in Leuven wordt in eigen beheer uitgebaat.
Sleepy wil met ingrijpende wijzigingen in het winkelconcept inspelen op de veranderingen in de retailwereld. De gevraagde veranderingen liggen moeilijk met een netwerk aan zelfstandige franchisenemers. Zij zouden te sterk moeten inleveren op hun autonomie. “De stap naar een nieuw concept was te groot om dit met zelfstandige uitbaters te realiseren”, motiveert CEO Johan Baetens.
Met behulp van een centrale sturing wordt er een symbiose gecreëerd tussen web- en winkelervaring. Zo moeten alle producten die op het web worden aangeprezen ook aanwezig zijn in de winkels. Bovendien moet er voor de consument ook transparantie zijn inzake prijzen en leveringstermijnen op het net en in de winkels.
Sinds september test Sleepy het nieuwe winkelconcept uit in Leuven. Daarbij wordt een brug gecreëerd tussen de winkel, de website en de webshop, die in het voorjaar van 2016 wordt gelanceerd. Vanaf februari zal de nieuwe aanpak ook gelden voor de winkel in Mechelen. Later wordt hetzelfde concept doorgetrokken naar bijkomende winkels die nog in eigen beheer worden geopend.