Track25: aantal werkgevers in Mechelse crossmedia stijgt fors

track25logoMet het event track25 – review/preview hebben de projectpartners de crossmedia sector in Mechelen en Vilvoorde in kaart gebracht. Via een samenwerking tussen lokale overheden, het bedrijfsleven en kennis- en onderwijsinstellingen wil track25 Mechelen-Vilvoorde als Vlaamse crossmedia regio op de kaart zetten en ondernemerschap en innovatie in crossmedia sectoren aantrekken en versterken.

Tijdens het event werden de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek van de sector. Uit het onderzoek blijkt dat Mechelen en Vilvoorde elk een ander profiel hebben. Het Mechelse crossmedialandschap wordt voornamelijk bepaald door twee grote spelers, Telenet en Sanoma Media, en de aanwezigheid van de Thomas More hogeschool die een sterke achtergrond in innovatie, media en communicatie heeft.

Daarnaast zijn er ook heel wat spelers uit de reclame- en communicatiesector actief, wat het crossmedia karakter van de stad verder bevestigt. Tenslotte wordt de (crossmedia) start-up scene ondersteund door het Oh! Ondernemershuis.

In Vilvoorde wordt veel toegevoegde waarde gegenereerd, maar voornamelijk door een beperkt aantal grote spelers, zoals Medialaan, De Vijver Media en Videohouse. Vooral de audiovisuele sector is sterk aanwezig, de start-up scene en reclamesector veel minder.

De sector heeft een belangrijk aandeel in de economische bedrijvigheid van de regio. Crossmedia zit duidelijk niet op een dood spoor, want beide steden wisten nog meer bedrijven uit de sector aan te trekken. Op basis van RSZ-cijfers van 2013 blijkt dat in Mechelen in vergelijking met 2010 27% meer voltijdse werknemers (VTE’s) en 31% meer werkgevers actief zijn in Mechelen.

In vergelijking met 2010 zijn er in Vilvoorde op basis van RSZ-cijfers in 2013 1% meer VTE’s en 38% meer werkgevers in de crossmedia sector.

De ondernemers uit de crossmedia zien ook enkele mogelijkheden om de sector een economische impuls te geven. Onderwijs staat daarbij op 1, gevolgd door innovatie. Het aantrekken van nieuwe bedrijven sluit de top 3. 64% van de respondenten is ook vragende partij voor meer connectie met het onderwijs. Het is alvast iets waar Thomas More hogeschool met de mediaschool in Mechelen nog sterker op wil inzetten.

De naam track25 verwijst naar Spoorlijn 25, in 1835 de eerste publieke spoorlijn op het Europese vasteland die Vilvoorde met Mechelen verbond en een tijdperk van economische industrialisatie en bloei in de regio inleidde. Track25 staat 180 jaar later symbool voor een nieuwe vorm van industrialisatie en innovatie in de regio: die van de crossmedia industrieën op de as Vilvoorde-Mechelen. Track25 wil de verbinding zijn in een regio vol troeven voor crossmedia spelers.