Leuvensesteenweg dicht voor gigantisch transport

transportOm de aanvoer van enorme betonelementen voor een spoorwegbrug mogelijk te maken, zal de Leuvensesteenweg in Mechelen tussen het Raghenoplein en de Motstraat deze week minstens twee nachten worden afgesloten voor alle doorgaand gemotoriseerd verkeer. Voetgangers en fietsers kunnen onder begeleiding nog wel door.

Het transport kadert in de werken voor het stationsproject Mechelen in Beweging. De twaalf grote betonnen prefabelementen worden via de Leuvensesteenweg naar de werfzone Arsenaal gebracht. Dat gebeurt tijdens de nacht van woensdag 18 op donderdag 19 november en ook de daaropvolgende nacht van 19 op 20 november. Per nacht worden zes liggers vervoerd. Als de aanvoer vertraging oploopt, wordt de nacht van vrijdag 20 op zaterdag 21 november in reserve gehouden.

“De betonnen preflexliggers bestaan uit een metalen I-profiel omhuld met beton. Het metalen I-profiel is gemaakt bij Victor Buyck Steel Construction uit Eeklo en bij ERGON in Lier werden de bijkomende wapening en het beton rondom aangebracht”, zegt Rudy Van Camp, communicatiecoördinator van Mechelen in Beweging. “Het transport van deze 42 meter lange liggers, die 96 ton wegen, zal worden uitgevoerd door de huistransporteur van ERGON, Van Egdom uit Heist-op-den-Berg. De kraan komt van bij Aertssen uit Stabroek. Deze 650 tons kraan is nieuw en staat nog in de fabriekskleuren. De opbouw van deze kraan duurt 3 tot 4 dagen.”

De kraan staat opgesteld op de werfzone, maar de uitzonderlijke transporten nemen een groot stuk van de rijbaan in. Daarom wordt alle gemotoriseerd verkeer tijdens twee (of eventueel drie) nachten verboden en is er een omleiding langs de Motstraat voorzien. Plaatselijk autoverkeer tussen de Motstraat en de Wagonstraat blijft mogelijk.

De betonelementen dienen om de brug te bouwen waar de toekomstige spoorbypass de spoorlijn tussen Mechelen en Leuven kruist. Ze worden tijdelijk gestockeerd op de werfzone tussen de Leuvensesteenweg en de spoorlijn Mechelen-Leuven.