LOGISTIEK – Thomas More leidt toplogistiekers op

Geert Strobbe.
Geert Strobbe.

Bedrijven in de sector logistiek moeten vaak heel lang zoeken om vacatures in te vullen.  Er zijn gewoon niet genoeg geschikte kandidaten. Meestal leiden de bedrijven dan maar zelf medewerkers op die uit een heel andere sector komen, maar vaak zien ze die na een paar jaar vertrekken, nadat het bedrijf er veel in heeft geïnvesteerd. Iedereen voelt de nood aan een goede opleiding. Heel wat scholen werken al samen met bedrijven. Ook Thomas More Mechelen investeert nu nog meer in de opleiding van logistieke topmedewerkers.

“We willen onze opleiding logistiek management opnieuw in de markt zetten en hebben het curriculum grondig hertekend”, zegt Geert Strobbe, Business Unit Manager Mechelen-Antwerpen van Thomas More. “Dat is gebeurd met input van een adviesraad die bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende sectoren, docenten en pas afgestudeerden. We hebben besloten voor de opleiding logistiek management te focussen op luchtvracht, zonder daarbij wegtransport en zeevracht te verwaarlozen.”

Net op het moment dat Thomas More nadacht over hoe de opleiding logistiek management het best in the picture kon worden gezet, werd de hogeschool gecontacteerd door Brussels Airport. “Ook zij hebben heel veel moeite om geschikte medewerkers te vinden en te houden. We hebben een partnership opgezet met Brussels Airport. Studenten kunnen daar ervaring opdoen die verder gaat dan een gewone korte stage, en vertegenwoordigers van Brussels Airport kunnen bij ons gastcolleges geven. Na het derde jaar van de opleiding kunnen de studenten ook nog in een avondtraject een IATA-cursus dangerous goods volgen. Die opleiding hebben ze nodig om aan de slag te kunnen gaan op een luchthaven. En Brussels Airport garandeert ons dat onze studenten die met succes de opleiding logistiek management hebben gevolgd, bij hen een job krijgen.”

Ook voor wegvracht werkt Thomas More met partners in education. “DB Schenker is daar één van. Naast luchtvracht moeten ook de andere trajecten up to date worden gebracht. Peter Verspecht, de nieuwe afstudeercoördinator van de richting logistiek management, heeft 25 jaar ervaring in de logistieke sector. Hij werkte onder meer bij DHL en TNT Express. Zijn ervaring zal ook heel goed van pas komen.”

Vorig jaar heeft Thomas More Mechelen het curriculum van de opleiding Internationaal Ondernemen op een gelijkaardige manier aangepast. Zo zitten er geen vaste talen meer in het studiepakket; de studenten hoeven geen Frans of Engels te volgen, maar kunnen in plaats daarvan bijvoorbeeld kiezen voor Russisch, Portugees, Arabisch of Chinees. De hertekening van Internationaal Ondernemen heeft resultaat opgeleverd. “Voor dit academiejaar zijn er dubbel zoveel inschrijvingen als vorig jaar. We hopen dat we volgend jaar voor logistiek management hetzefde effect zullen zien. Dit jaar zijn er toch al 25% meer inschrijvingen.”

Nu komt het er op aan de sector te laten weten dat er wordt gewerkt aan een nieuwe lichting competente logistieke medewerkers. “We zouden heel graag samen met Brussels Airport een congres organiseren voor de logistieke wereld. We zijn ook lid geworden van het VIL. Daarmee maken we onze opleiding bekend bij de andere leden van VIL, maar we zoeken er ook kennis van de sector. We spelen met het idee om onze docenten een stage te laten volgen bij logistieke bedrijven. Zo voelen ze wat de noden op de werkvloer zijn, want de sector evolueert zeer snel. Wat we nu moeten doen, is een netwerk creëren om logistiek op te zuigen, en dat netwerk kunnen we zeker vinden bij het VIL. Ons uiteindelijke doel is duidelijk: studenten opleiden die vanaf dag 1 na hun studies klaar zijn voor de arbeidsmarkt.”

Morgen: Kim Cornille van Goodman over logistiek vastgoed