Goodman behoort tot de wereldtop op het gebied van logistiek vastgoed, en in Europa is de Australische groep al vier jaar na elkaar de grootste ontwikkelaar. Tussen 2012 en 2014 werd in Europa meer dan 2 miljoen m² ontwikkeld. Ook in de regio rond Mechelen is Goodman actief, en binnenkort gaat een nieuw project in Boom van start.
“In Mechelen-Zuid hebben we drie magazijnen: voor Kuehne + Nagel, Rollema Patrans en DPD. Als één van deze bedrijven zou wegtrekken, dan staan die gebouwen geen twee weken leeg, daar zijn we zeker van. Die locatie is zo goed dat we meteen een nieuwe huurder zouden hebben. Het zal nooit een probleem zijn om klanten te vinden voor Mechelen”, zegt Kim Cornille, Country Manager Belgium van Goodman.
Dat geldt eveneens voor Willebroek. “Daar hebben we drie centra met verschillende klanten. Deze gemeente is zeer centraal gelegen op de as Antwerpen-Brussel en aan de A12. Als ze ons daar morgen een grond aanbieden, zal ik niet aarzelen.”
In Puurs heeft Goodman al gebouwen ontwikkeld voor Duvel Moortgat en Vandeputte. Puurs Logistics Centre is verhuurd aan Fiege. “Daar kan nog 24.000 m² worden gebouwd op maat van de klant, vanaf een oppervlakte van 8.000 m².”
Kim Cornille is voor Goodman steeds op zoek naar nieuwe projecten, al is dat in Vlaanderen niet altijd gemakkelijk. “Binnenkort beginnen we in Boom met een nieuw project van 28.000 m² op Krekelenberg 1. Het gaat om een herontwikkeling. Het project kan worden ontwikkeld als de bouwvergunning rond is. Dat is waarschijnlijk begin 2016.”
In Mechelen zijn de mogelijkheden beperkt. “In het Mechelse zitten we bijna aan het maximum wat betreft gronden voor logistiek vastgoed. Er zijn nog maar heel weinig gronden die in aanmerking komen. In Puurs en Willebroek zijn wel nog mogelijkheden, maar bedrijven die zich langs de E19 willen vestigen, moeten we teleurstellen. Daar is alle beschikbare ruimte ingenomen.”
De Vlaamse overheid maakt het ontwikkelaars volgens Kim Cornille ook niet gemakkelijk om bedrijventerreinen te ontwikkelen. “De procedures zijn zwaar, gaan stroef en traag en kunnen zeer gemakkelijk worden geblokkeerd door betrokken partijen. We willen ons zeker aan de regelgeving houden en het landschap en de noden van de omwonenden respecteren, maar het zou toch wat minder stroef kunnen gaan. Door de omslachtige procedures is het onvoorspelbaar hoe lang het gaat duren eer een project goedgekeurd is, zeker als er herzonering mee gemoeid is. Dat kan jaren duren. De overheid stelt een traject op dat zoveel deelaspecten bevat en aan zoveel verschillende partijen inspraakmogelijkheden geeft… Daarom focust Goodman op bestaande bouwklare industriegronden en brownfields. Wij zijn geen grondspeculant. We luisteren naar de vraag van de klant, zeer vaak een logistieke dienstenverlener, en proberen daar zo goed mogelijk op in te spelen.”
Logistiek vastgoed ontwikkelen in België ligt dus niet voor de hand. “Het is moeilijk. België is een kleine markt en het land heeft een niet zo positief imago door de hoge loonkosten, de schaarse gronden, stroefheid van het overheidsapparaat, de vakbonden, mobiliteitsproblemen…Wij leggen de nadruk op de positieve punten: de nabijheid van de havens van Antwerpen en Rotterdam en de ligging in het hart van de Europese consumentenmarkt.”
“De overheid moet zich realiseren dat onze concurrentiekracht achteruit gaat”, zegt Kim Cornille. “Als een bedrijf voor een nieuwe vestiging kan kiezen tussen België, Nederland of Duitsland, zal het heel vaak niet België worden. Spijtig genoeg.”
Morgen: Frans van Bedaf van Dachser over mobiliteit