VIL onderzoekt Value Added Trucking

VATHet Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) gaat op 15 september van start met het project Value Added Trucking (V.A.T.). In het project wil het VIL onderzoeken welke administratieve of andere taken met toegevoegde waarde kunnen worden uitgevoerd door de chauffeur van een vrachtwagen die zich in zelfrijdende modus bevindt. De technologische kant van de zaak wordt niet belicht. Er is enkel een logistieke insteek: welke efficiëntie- en productiviteitsverhoging is mogelijk door de chauffeur aan boord van de zelfrijdende truck zinvolle taken te laten uitvoeren.

In een eerste fase worden de administratieve processen en taken in een transportomgeving geïnventariseerd en geanalyseerd om na te gaan of ze in een mobiele omgeving kunnen worden uitgevoerd. Vervolgens worden de randvoorwaarden (aanpassingen aan de cabine, ICT-uitrusting, …) die hiervoor nodig zijn in kaart gebracht. Tenslotte worden tijdens de praktijktesten een aantal concrete handelingen uitgevoerd in een rijdend voertuig, waarbij de passagiersstoel dienst doet als simulator voor een echt zelfrijdend voertuig.

Dit project loopt 14 maanden. Het richt zich tot bedrijven die voor het vervoer van goederen regelmatig de snelweg gebruiken: transportbedrijven, logistieke dienstverleners, verladers met eigen vloot, constructeurs die in een doorbraak van deze technologie geloven en interesse hebben in de business case en zelfs interimkantoren, aangezien autonome voertuigen kunnen leiden tot een herkwalificatie van het takenpakket van een chauffeur.

Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich richten tot peter.lagey@vil.be.