Startbaan Brussels Airport vroeger klaar

Foto Willemen Groep.
Foto Willemen Groep.

Aswebo, onderdeel van de Mechelse Willemen Groep, heeft de grondige renovatie van de start- en landingsbaan 25L/07R van Brussels Airport vroeger dan gepland afgerond. Dat heeft Brussels Airport bekendgemaakt.

De werken hebben nog geen drie maanden geduurd en zijn 18 dagen sneller klaar dan gepland. De start- en landingsbaan 25L/07R kan opnieuw 24u/24 worden gebruikt.

De snellere afwerking kwam er onder meer door de gunstige weersomstandigheden van de afgelopen maanden. Tijdens de werkzaamheden waren er ook geen onverwachte problemen die het werk konden vertragen.

“Daarnaast hebben onze partners Aswebo en Louis Stevens & Co – JDC Airports alles in het werk gesteld om de werkzaamheden zo snel mogelijk te laten verlopen om zo de hinder voor passagiers maximaal te beperken. Ook dankzij de goede samenwerking met Belgocontrol en de luchtvaartmaatschappijen is de hinder voor passagiers beperkt gebleven”, aldus Brussels Airport.

Bij de keuze van de materialen en inrichting werd gekozen voor de nieuwste technieken en innovaties om het vliegverkeer veilig en efficiënt te laten verlopen.

Voor de afbakening op de baan is gekozen voor energiezuinige LED-lampen in plaats van halogeenlampen. Op de baan is de nieuwe techniek van grooving gebruikt. De 85.000 groeven staan op 3 à 4 centimeter van elkaar over de hele lengte van de baan. Ze maken het mogelijk het regenwater makkelijker te laten wegvloeien. De banden van vliegtuigen hebben ook een betere grip op de baan in slechte weersomstandigheden en slijten minder snel.

Tijdens de werkzaamheden werd het afgeschraapte asfalt gemalen om te hergebruiken in de fundering. Op deze manier werd niet alleen 100.000 ton afval vermeden, maar hebben ook 4.000 vrachtwagens minder moeten af- en aanrijden op de werf. Dat staat gelijk aan een CO2-besparing van 860 ton.

De werken in cijfers:

• 200.000 m² asfalt, in lagen van 12 cm dik, werden gestript en vernieuwd
• 60.000 m² verharde bermen langs de startbanen werden afgebroken en heraangelegd
• 218 kilometer kabels werden hernieuwd
• 7 kilometer kanalen die regenwater laten afvloeien, werden afgebroken en heraangelegd
• 9 kilometer riolen werden gerenoveerd
• de waterdichte bekleding van de tunnel onder de N227 werd vervangen
• 1.300 lampen werden vervangen door LED-lampen