Dachser DIY-Logistics zorgt voor tuinplezier

DachserDIYLogisticsDachser DIY-Logistics zet binnenkort zijn wereldwijde logistieke keten voor de doe-het-zelfsector in de kijker op de vakbeurs spoga+gafa in Keulen.

Een hangmat die in de rekken ligt in het lokale tuincentrum, heeft waarschijnlijk al een lange reis achter de rug, want de kans is groot dat ze is gemaakt in de Chinese Yangtse delta. Er is een wereldwijde logistieke supply chain voor nodig om ze tot hier te brengen, en daar is Dachser DIY-Logistics in gespecialiseerd.

“Het startsignaal voor de logistieke sector komt altijd in de zomer van het voorgaande jaar met een grote hoeveelheid orders van retailers”, legt Ralf Meistes, Department Head Dachser DIY-Logistics, uit. “De bestellingen komen binnen in ons Order Management System waarop het zeetransport kan worden georganiseerd.” Voor elke lading orders van kampeer- en seizoensgebonden goederen zet Dachser drie zendingsgolven naar tuincentra in beweging: in december, februari en april. “Zo zorgen we dat er voldoende  voorraad blijft”, zegt Meistes. Gedurende de 28 tot 30 dagen durende reis van 20.000 kilometer bieden Standard Operation Procedures (SOP´s) de doe-het-zelfcentra real-time informatie over de status van hun leveringen.

Na douane-inklaring wordt een eerste golf vrachtwagens over meer dan 18.000 Europese tuin- en doe-het-zelfcentra verdeeld. Dachser slaat ook een deel van de volgende zendingsgolven op in het Duitse Überherrn. Van daar uit duurt het maximaal vijf dagen voordat nabestelde hangmatten in heel Europa in de winkelrekken hangen. “Dit systeem functioneert goed en kan flexibel worden aangepast aan een verandering in vraag die veroorzaakt wordt door weersomstandigheden”, vervolgt Meistes. “We koppelen bovendien onze logistieke netwerken voor lucht- en zeevracht en het Europese wegtransport op alle niveaus en vullen dit aan met geïntegreerde IT-systemen waarmee de klant en de logistiek dienstverlener continu met elkaar in verbinding staan.”

Dit creëert logistieke oplossingen die het beste van landtransport en lucht- en zeevracht combineren en een aanzienlijke meerwaarde bieden voor de klanten met internationale goederenstromen.

Daarnaast biedt Dachser voor B2B-klanten, als het gaat om grote of zware goederen uit het assortiment, ook de mogelijkheid direct te leveren aan de eindklant (B2C), waarmee de ontwikkeling van multi-channel sales structureel ondersteund wordt.

Met 25.000 medewerkers en 437 locaties wereldwijd behoort Dachser SE tot de grootste logistiek dienstverleners in Europa. In 2014 genereerde het bedrijf met 74 miljoen zendingen wereldwijd een bruto-omzet van 5,3 miljard euro. Dachser is in België actief sinds 1975 en heeft vestigingen in Willebroek, Moeskroen, Brussel en Manage.