Sanoma stopt met lineaire Libelle TV en verkoopt tijdschriften

libelletvSanoma heeft zijn nieuwe strategie voor België bekend gemaakt. Het bedrijf gaat voor een duurzame gezonde exploitatie en een succesvolle verbreding naar digitale platformen binnen de domeinen Vrouwen en Home&Deco. Omdat dit ook investeringen vergt, heeft Sanoma beslist de tijdschriften Humo, Story en TeVe Blad te verkopen aan de Persgroep. De licentie voor het maandblad Vitaya wordt eveneens overgedragen aan de Persgroep.

Sanoma besliste eveneens om andere keuzes te maken op audiovisueel vlak. Het bedrijf wil focussen op video en niet langer inzetten op lineaire kanalen. Daarom stopt het lineaire tv-kanaal Libelle TV vanaf 1 juli.

Anouk Mertens, verantwoordelijk voor radio & televisie binnen Sanoma, legt uit: “Een tv-zender bouwen kost tijd en vergt veel investering. Ondanks dat we met Libelle TV on track zijn, hebben we strategisch beslist veeleer te investeren in online video. Ons bestaande aanbod van Libelle TV, nu ook al te vinden op het Libelle YouTube kanaal en op de Libelle-site, zal verder uitgebreid worden. Daarnaast lanceert Sanoma voor de zomer de Libelle TV app op Samsung Smart TV. Libelle TV wordt hiermee de eerste Vlaamse zender die over the top verhuist, want via deze app zijn de Libelle-programma’s op elk gewenst moment te zien op alle geconnecteerde Samsung tv-toestellen.”

Henk Scheenstra, CEO van Sanoma Media Belgium, legt uit waarom werd gekozen om te focussen op de domeinen Vrouwen en Home & Deco. “De keuze voor deze domeinen ligt voor de hand. Libelle/Femmes d’Aujourd’hui is nu reeds het belangrijkste vrouwenweekblad en Feeling/Gael is het meest vooraanstaande vrouwenmaandblad in België. Onze lezers, en in het bijzonder vrouwen, staan hiermee centraal en zijn het uitgangspunt in onze aanpak. Door te focussen op deze domeinen zullen we nog beter onze missie kunnen vervullen: dicht bij onze doelgroepen staan met relevante en sterke merken, producten en diensten. Dit wordt doorgevoerd op alle platformen om daarmee ook onze B2B partners optimaal te kunnen bedienen.”

Met de aankoop van Humo, Story, TeVe Blad en Vitaya verwerft De Persgroep bladen waarin het sterk gelooft en die thuishoren in de domeinen Nieuws en Ontspanning waarin het een grote ervaring heeft opgebouwd. Koen Verwee, CEO van De Persgroep Publishing: “Het zijn stuk voor stuk bladen die nauw aansluiten bij de nieuws- en entertainmentmedia die we al in huis hebben. De markt van gedrukte media staat onder druk, maar is nog steeds belangrijk en meer dan de moeite waard om in te investeren. Bovendien liggen er mooie kansen om met sterke titels succesvolle digitale media te bouwen. Daar gaan we werk van maken, samen met onze nieuwe medewerkers.”

De transactie zal snel worden aangemeld bij de Belgische mededingingsautoriteit, die hiervoor haar toestemming moet geven.