Busbouwer Van Hool voert een investeringsstop door voor zijn fabrieken in Koningshooikt (Lier) en Bree. Volgens topman Filip Van Hool zullen alle toekomstige investeringen alleen nog in het buitenland gebeuren. Vooral dan in Macedonië en allicht ook in de Verenigde Staten. Filip Van Hool liet er tijdens de Trends-lunch in Brussel geen twijfel over bestaan dat investeringen in het buitenland levensnoodzakelijk zijn “anders zaten we nu in financiële moeilijkheden.”
Toen Van Hool enkele tijd geleden besliste om een fabriek te bouwen in Macedonië lokte dat niet in het minst bij de eigen werknemers heel wat ongerustheid uit. De busbouwer trok liefst 40 miljoen euro uit waarmee een productielijn voor standaardbussen opgebouwd werd in de buurt van het Macedonische Skopje. De fabriek draait inmiddels op volle toeren. Eind dit jaar zullen er 500 bussen ge bouwd zijn. Er liggen daarom al plannen op tafel om de fabriek uit te breiden. De productiecapaciteit zou daarbij zelfs verdubbeld kunnen worden. Vandaag werken er 600 man in Skopje.
Van Hool zou zijn autocars met een hogere toegevoegde waarde dan wél nog in Koningshooikt blijven bouwen. Overigens zou de Antwerpse fabriek wél nog middelen krijgen om aan onderzoek te doen en om de bestaande infrastructuur te onderhouden.
Ondertussen is het bedrijf kennelijk ook van plan om zijn activiteiten in de Verenigde Staten verder op te voeren. Van Hool heeft er een participatie van 38% in het lokale ABC Companies. Via ABC worden bussen ingevoerd in de Verenigde Staten. Er wordt ook een beperkt aantal bussen gebouwd. Voorlopig zijn er nog geen concrete plannen om ook in Amerika bussen te gaan bouwen maar Filip Van Hool zegt alvast nooit nooit.
Van Hool kreeg onlangs een reuzencontract toegespeeld om 1000 bussen te maken voor de Amerikaanse markt. Die lopen ondertussen van de band in Skopje. De Amerikaanse klanten blijken heel tevreden over de geleverde kwaliteit.
Van Hool tekende in 2013 voor een omzet van 474 miljoen euro. De cijfers voor 2014 zijn nog niet vrijgegeven. Ze zouden in de buurt van 570 miljoen euro zitten. 80% van de omzet komt van de divisie bussen. Van Hool bouwt tevens een aanzienlijk aantal opleggers.