De containerterminals langs de binnenwateren doen het goed: nooit eerder werden er zoveel containers op een binnenschip vervoerd als verleden jaar. Dat blijkt uit een studie van de trafiekcijfers over 2014 van Promotie Binnenvaart Vlaanderen. De containertrafiek vanop de binnenvaartterminals bereikte volgens de studie een absoluut record, met 559.029 TEU die overgeslagen werden. Dat is een stijging met 5,95 procent tegenover 2013.
Op de containerterminals op het zeekanaal Brussel-Schelde werd in 2014 138.833 TEU behandeld. Dat betekent een fikse stijging t.o.v. 2013, toen 119.253 TEU werd behandeld. In crisisjaar 2012 vertoonden de cijfers op het zeekanaal een dipje met 111.564 TEU, maar voor de rest lopen ze steeds in stijgende lijn (107.831 TEU in 2010, 113.004 in 2011).
In de grote zeehavens blijft de binnenvaarttrafiek volgens de studie van Promotie Binnenvaart Vlaanderen toenemen. Ook hier werd afgelopen jaar een absoluut recordcijfer neergezet van 119.328.000 ton (+ 1,6 % t.o.v. 2013). Over de periode van 1995-2013 is er een stijging van 72% van het binnenvaartvervoer en voor dezelfde periode 156% meer containervervoer.
Binnenvaarttrafiek wordt gegenereerd via twee kanalen: in de zeehavens en bij overslag langs rivieren en kanalen. Het containergoederenvervoer per binnenschip blijft groeien langs beide kanalen. Deze groei draagt significant bij tot het verminderen van zwaar goederenvervoer over de weg, en past in het beleid van de Vlaamse regering om de economie en het transport te vergroenen en duurzamer te maken.
Patrick Moenaert, voorzitter Promotie Binnenvaart Vlaanderen: “Een grote rem op de groei van de binnenvaart blijft o.a. een gebrek aan kennis bij het bedrijfsleven over de mogelijkheden die binnenvaart kan bieden. In 2015 gaat wij onverminderd verder met het programma Watersnelweg. De initiatieven worden uitgebreid via een matchmakingtool waarbij bedrijven hun bestaande trafieken kunnen optimaliseren en speeddatings voor binnenvaartgebruikers waarbij nieuwe kansen kunnen worden gecreëerd voor nieuwe samenwerkingsverbanden. Dat gebeurt in samenwerking met verenigingen zoals Voka en Unizo. We zenden tevens ambassadeurs van de binnenvaart uit. Dat zijn bedrijven die de voordelen van de binnenvaart al ontdekt hebben en die deze boodschap zullen uitdragen.”