Van In lanceert online leerplatform

didditUitgeverij Van In, gespecialiseerd in het ontwikkelen van educatieve leermiddelen, lanceert bij de start van het schooljaar 2015-2016 het eerste all-in-one digitale leerplatform voor de eerste graad (A-stroom & B-stroom) Nederlandstalig secundair onderwijs. Via diddit.be kunnen scholieren zowel thuis als op school oefeningen maken op een computer of tablet. Het nieuwe onlinesysteem maakt voor het eerst differentiatie in het secundair onderwijs haalbaar: elke leerling volgt een individueel leerpad.

Op diddit.be staan oefeningen die aansluiten bij de geziene leerstof en bij de leerwerkboeken van Van In voor de vakken Nederlands, Frans, Engels, wiskunde en godsdienst. Dit is uniek in Vlaanderen en Brussel.

Inloggen kan via diddit.be of via Knooppunt.net. Diddit heeft een digitale verbeteringstool én een automatische niveau-aanpassing die de motivatie van de leerling ten goede komt: als hij meerdere vragen na elkaar foutief beantwoordt, schakelt het systeem automatisch een niveau lager. Bij goede antwoorden stijgt de moeilijkheidsgraad van de oefeningen dan weer. Als extra motivatie kan de leerling credits verdienen die hem toegang geven tot leuke spelletjes.

Met het nieuwe digitale leerplatform wil uitgeverij Van In leerlingen nog meer motiveren en prikkelen. “Motivatie en zelfvertrouwen zijn ontzettend belangrijk in het secundair onderwijs”, zegt Winfried Mortelmans, Managing Director van uitgeverij Van in. “Leerlingen die op hun niveau oefeningen maken waardoor ze betere resultaten behalen, zijn gemotiveerder. En 12- tot 14-jarigen oefenen ook gewoon liever online. De uitdaging bestond erin om de leerlingen individueler te begeleiden, zonder dat de leerkracht extra belast wordt. Diddit maakt dit nu mogelijk. Een onderzoek van Hogeschool Gent (De Smet, 2015) heeft bovendien uitgewezen dat differentiatie in lesmateriaal een doorslaggevende factor is in het behalen van betere resultaten.”

Diddit biedt ook leerkrachten extra ondersteuning en inspiratie op het vlak van evaluatie en differentiatie. “Leerkrachten willen meer mogelijkheden om leerlingen te helpen goede resultaten te behalen. Digitaal werken biedt meer mogelijkheden dan papier. Het is niet alleen veel efficiënter, het maakt ook differentiatie haalbaar. De leerkracht behoudt het overzicht over alle opgaven en antwoorden, en dus de vorderingen van elke leerling. Hij ziet onmiddellijk welke leerlingen extra ondersteuning of net extra uitdaging nodig hebben”, aldus Mortelmans.