De vijf Vlaamse provincies hebben een studie laten uitvoeren van de detailhandel in de 308 gemeenten. De studie kadert in het project Kennisnetwerk Detailhandel in Vlaanderen en werd uitgevoerd samen met het Agentschap Ondernemen. De praktische uitvoering was in handen van Idea Consult, Geo Intelligence en Mas research.
Uit de resultaten van de provincie Antwerpen blijkt dat de winkelconcentratie langs de A12 in Wilrijk/Aartselaar/Schelle het tweede grootste aanbod van Vlanderen biedt. In de Top 20 van het grootste winkelaanbod per 1.000 inwoners staat Schelle op 3 met 4.408 m² (een stijging met 10,4% t.o.v. 2008), Lier op 5 met 3.656 m² (+ 13,4%) en Sint-Katelijne-Waver op 11 met 2.469 m² (+ 10,7%).
Wat de grootste aanbodclusters van winkels betreft, staat het centrum van Antwerpen in de provincie met stip op 1 met 219.777 m² (+ 3,5%). Op 2 staat alweer de A12 Wilrijk/Aartselaar/Schelle met 133.986 m² (+ 33,3%), op 4 gevolgd door het centrum van Mechelen met 49.883 m² (+ 12%). De baancluster langs de Antwerpsesteenweg in Lier staat op 9 met 29.500 m² (+ 62,5%) en op 15 vinden we het centrum van Lier met 25.227 m² (-15,9%).
Uit deze cijfers blijkt duidelijk dat de perifere winkelclusters veel groter worden dan de kernwinkelgebieden in de stadscentra (met Antwerpen als uitzondering). In de kleinere gemeenten zijn er steeds minder winkelpanden, en de leegstand van winkelpanden neemt sterk toe, vooral in de dorpscentra. De kernwinkelgebieden staan onder druk, en ondervinden ook de negatieve invloed van het toenemend aantal aankopen via internet. Het aantal zelfstandigen staat eveneens onder druk, ook al door de toenemende vergrijzing onder de winkeliers.
De toenemende bevolkingsdiversiteit biedt kansen voor de detailhandel en de horeca, en de detailhandel blijft de motor van de provinciale en lokale economie. Daarom moet die worden gesteund en gestimuleerd, besluit de studie.