Els Huygens uit Bonheiden, alumna van de Vrije Universiteit Brussel, won met haar eindverhandeling Winkelpersoonlijkheid als bron van klantwaarde: een studie in de context van fine fashion retailing de prijs van de Beste Marketingthesis van Vlaanderen 2014. Promotor was Prof. Dr. Kim Willems, die zelf de winnaar was van de Beste Marketingthesis van Vlaanderen in 2006. De prijs werd uitgereikt door marketingadviesbedrijf Partners in Marketing.
De Vlaamse universiteiten selecteerden aan het einde van vorig academiejaar negen young potentials die meedongen naar de titel Beste Marketingthesis van Vlaanderen. Een bedrijfsjury beoordeelde de marketingthesissen aan de hand van zes criteria: inhoud, stijl en vorm, actualiteitswaarde, wetenschappelijke onderbouw, praktische haalbaarheid en publiciteitswaarde. Deze beoordeling zorgt volgens de organisatoren voor een ideale mix tussen theorie en praktijk.
De winnende thesis onderzoekt of de persoonlijkheid van een winkel invloed heeft op de ervaren klantwaarde. In een wereld met miljoenen winkels wordt de klantwaarde steeds vaker de basis voor de aankoopbeslissing. Consumenten kijken niet enkel naar prijs en producteigenschappen, maar ook naar het gevoel dat de winkel oproept.
Els Huygens: “De persoonlijkheid van een winkel zorgt ervoor dat klanten worden aangetrokken en dat ze overtuigd worden om te kopen. Daarom is het voor bedrijven van belang te weten welke elementen voor de klant belangrijk zijn. De rol die imago en persoonlijkheid van een winkel spelen, is het best aantoonbaar in de mode-industrie. De aankoop van kleding is immers een manier van zelfexpressie bij uitstek. Daarom werd het onderzoek gevoerd in de context van fine fashion retailing.”
De bedrijfsjury met o.a. Dominique Goven, Marketing Manager Rockfon en Erik Vander Mijnsbrugge, Marketing Manager AkzoNobel was zeer enthousiast over de kwaliteit van de winnende thesis. “Els heeft een klassiek thema op een boeiende manier uitgewerkt. Na het sterke theoretische gedeelte en de interessante case study volgden conclusies en beleidsaanbevelingen voor het onderzochte winkelpunt. De thesis is leerrijke lectuur voor de retailsector. Veel bedrijven onderschatten het belang van de waargenomen winkel- of merkpersoonlijkheid. De winkelomgeving biedt nochtans een waaier aan mogelijkheden om deze te beïnvloeden. Een winkelomgeving is tegenwoordig niet alleen een verkooppunt, maar zeker ook een communicatiemiddel op zich.”