Productiehuizen en Thomas More werken samen voor CICI

cicipartnersThomas More – campus Mechelen, het Mechelse Option Facilities, productiehuis Sputnik en Small Town Heroes werken samen aan een interactief cross-platform ecosysteem voor interactieve documentaires. Het is één van de achttien projecten die werden geselecteerd via CICI, de Call voor Innovatie met de Creatieve Industrieën (CICI). Dit is een initiatief van Flanders DC en IWT dat inzet op innoverend ondernemerschap door kruisbestuiving tussen creatieven, wetenschappers en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen. Uit verschillende studies blijkt dat creatieve industrieën innovatie stimuleren. Voor Flanders DC is het betrekken van outsiders in het innovatieproces cruciaal. Cross-sectorale samenwerkingen zorgen ervoor dat werkmethodes en know-how van de ene sector naar de andere overvloeien.

Bij Thomas More campus De Ham wordt het project geleid door Tom Rumes, hoofd PRO media lab en Opleidingsverantwoordelijke Toegepaste Audiovisuele Communicatie. “Interactieve documentaires zijn al ingeburgerd in de VS, UK en Canada, maar in België zijn ze onbestaande. Wij gaan een toolkit maken voor documentairemakers, uittesten of die toolkit werkt en een production bible opstellen. We maken een interactieve documentaire over de kleiontginning in de Rupelstreek, verdeeld over drie periodes: de bloei in de jaren twintig en dertig, het verval in de jaren zestig en zeventig en de reconversie met onder meer De Schorre en Tomorrowland vanaf de jaren negentig. Het gaat niet alleen om video. Als je bijvoorbeeld op een periode zal klikken, kan je kiezen tussen video’s, animaties, interactieve kaarten, foto’s, of zelfs augmented reality: je wordt bijvoorbeeld naar Noeveren gestuurd om ter plaatse naar de site te gaan kijken.”

Het project is zopas van start gegaan en loopt tot juni 2015. “In december gaan we al draaien. Bij onze partners zoals Option en Sputnik (die laatste vervangt Sultan Sushi, waarvan de activiteiten werden stopgezet) werken er telkens een tweetal mensen aan, bij Thomas More gaat het om zo’n 25 studenten video die er twee maanden aan zullen werken en zes studenten IMD (Interactief Multimedia Design).”