Vincent De Dobbeleer, al ruim vier jaar strategy & marketing manager van de Mechelse energieleverancier Eneco, is één van de vier Nederlandstalige genomineerden voor de titel van Marketer of the Year 2014. Dit is een initiatief van Trends en STIMA, vakvereniging voor Belgische marketingprofessionals. De andere genomineerden zijn Astrid Leyssens van Ecover, Didier Neyt van AS Adventure en Peter Pintens van Douwe Egberts. Er zijn ook vier Franstalige genomineerden en er wordt per taalgroep een winnaar verkozen. De winnaars worden bekendgemaakt op 19 november tijdens een gala in Tour&Taxis.
“Ik sta niet zo graag in de schijnwerpers tenzij het voor een goede zaak is, zoals duurzame energie bijvoorbeeld”, zegt Vincent De Dobbeleer. “Gestart als challenger is Eneco vandaag de snelste groeier over de periode 2011-2014 in Vlaanderen. De energiemarkt is aan het veranderen en wij nemen daarin het voortouw, vanuit een andere visie. Ze hebben me zo gek gekregen om deel te nemen aan Marketer van het Jaar 2014. En ze zijn erin geslaagd me bij de vier Nederlandstalige finalisten te krijgen. Als ik genoeg stemmen krijg, zal ik wel niet anders kunnen dan in de schijnwerpers te gaan staan.”
Een paar van zijn tips voor effectieve marketing (voor meer: zie bij Eneco’s communicatiepartner Dallas): zorg voor consistentie tussen wat je intern doet en extern vertelt, werk elke dag samen aan een excellente customer experience, als je de klant op handen draagt, dan is inbound marketing een logische aanvulling bij je outbound marketing en tenslotte: durf met open vizier te kijken naar de toekomst van je sector, want verandering komt er aan, hoe dan ook.