Binnenkort bouwvergunning voor biomassacentrale BEE?

BEE centraleEr zit schot in het megaproject van het Mechels energiebedrijf Belgian Eco Energy (BEE) dat in de haven van Gent een biomassacentrale wil bouwen met een capaciteit van 206 MW. Het milieueffectenrapport is goedgekeurd en het bedrijf verwacht dat de milieu- en bouwvergunning in het najaar ook binnen zal zijn. Dan kan de bouw van de centrale van start gaan in de loop van 2015. Het opstarten van de biomassacentrale is gepland voor de tweede helft van 2017.

Dit is een groots project van een jong bedrijf dat in 2010 werd gesticht door Michael Corten die eerder de Belgische tak van Eneco oprichtte, Chris Elbers (vroeger bij Electrabel) en Christophe Surleraux (voorheen Ecopex). BEE is gevestigd in Mechelen-Zuid en heeft een vijftiental medewerkers. Dit jaar wordt een omzet van 8 miljoen euro verwacht en voor 2015 wordt gemikt op 14 à 16 miljoen euro.

De dynamische KMO produceert en levert hernieuwbare energie van eigen bodem en richt zich voorlopig enkel tot bedrijven. BEE werkt energieoplossingen op maat uit en helpt klanten op een duurzame manier energie produceren. Bij de productie van energie wordt gebruik gemaakt van biomassa, warmtekrachtkoppeling, wind- en zonne-energie.

Tot nu toe concentreerde BEE zich op veeleer kleinschalige projecten die voor grotere spelers minder rendabel zijn. De biomassacentrale die zal worden gebouwd langs het kanaal Gent-Terneuzen op de terreinen van Ghent Coal Terminal is echter een megaproject. Het vergt een investering van 320 miljoen euro en de 206 MW die de centrale zal produceren, is in principe genoeg om 450.000 gezinnen te voorzien van energie. Ter vergelijking: een kerncentrale produceert gemiddeld tussen de 400 en 1.000 MW. CEO Michael Corten maakt zich sterk dat de financiering van het project in orde komt. Hiervoor heeft BEE contacten met mogelijke financiële partners in het buitenland en industriële partners in het Gentse.

De haven van Gent staat positief tegenover de bouw van de biomassacentrale. Die zal in de eerste plaats voor extra werkgelegenheid zorgen en later voor een mogelijke meertrafiek van een miljoen ton vanwege de aanvoer van de brandstof voor de centrale: korte omloophout en agro-afval.