ANTWERPEN – CMB, de Antwerpse redersgroep met meer dan 90 zeeschepen, lanceert samen met multi-fuel motorfabrikant ABC uit Gent een wereldprimeur. Onder de naam BeHydro commercialiseren zij de eerste dual-fuel motor op waterstof met een vermogen van 1 megawatt.
In de afgelopen drie jaar heeft BeHydro een diesel-waterstofmotor met een vermogen van 1 MW ontwikkeld, geproduceerd en uitgebreid getest. Deze produceert evenveel energie als 36.000 zonnepanelen. Op basis hiervan kan BeHydro nu motoren produceren van 0,8 MW tot 10 MW voor een breed scala aan industriële sectoren. Zelfs wanneer er geen hernieuwbare energie of waterstof beschikbaar is, kan deze motor toch stroom leveren.
“Door het injecteren en verbranden van waterstof wordt de CO2-uitstoot tot 85 procent gereduceerd. Met een 1 MW BeHydro-motor op waterstof vermindert de CO2-uitstoot zelfs met 3.500 ton per jaar, het equivalent van 300 hectare bos. Deze revolutionaire ontwikkeling kan op termijn leiden tot een massale vergroening van schepen, treinen en elektriciteitsgeneratoren”, aldusTim Berckmoes, ceo ABC.
Eerste waterstofsleepboot
De eerste BeHydro-motoren worden geïnstalleerd aan boord van de HydroTug, de allereerste waterstofsleepboot ter wereld die door de haven van Antwerpen zal worden ingezet.
“BeHydro bewijst dat de energietransitie voor grootschalige toepassingen vandaag mogelijk is”, zegt Alexander Saverys, ceo CMB. “Denk hierbij aan hoofdmotoren voor de kustvaart, binnenvaart en sleepboten, hulpmotoren voor deep-sea schepen, maar ook treinen en elektriciteitsgeneratoren voor ziekenhuizen en datacenters. In theorie kan elke grote dieselmotor vervangen worden door een BeHydro-motor. De toekomst van waterstof begint vandaag.”
In een eerste fase kunnen er 100 motoren op waterstof per jaar geproduceerd worden. Daarnaast ontwikkelt BeHydro een mono-fuel waterstofmotor die tegen het tweede kwartaal van 2021 klaar zal zijn.