ANTWERPEN – Mediagroep Mediahuis, waartoe ook Made in Antwerpen behoort, heeft een principeakkoord bereikt over de overname van NDC mediagroep. Met een wekelijks bereik van meer dan 2 miljoen mensen, zowel in print als online, is dat het grootste onafhankelijke mediabedrijf in Noord-Nederland.
FB Oranjewoud en JM Fonds, de aandeelhouders van NDC mediagroep, zien in Mediahuis de juiste strategische partner richting een duurzame toekomst. Zo wint NDC mediagroep met deze overname aan digitale en commerciële slagkracht en geniet het van de nodige schaalvoordelen en expertise van de mediagroep.
Sterke positie in Nederland
Mediahuis is in Nederland uitgever van NRC, De Telegraaf, De Limburger, Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en de Gooi- en Eemlander. Met NDC mediagroep worden de regionale dagbladen Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad en tientallen lokale nieuws- en weekbladen aan het portfolio toegevoegd.
Gert Ysebaert, ceo Mediahuis Groep: “De voortgaande digitalisering maakt het voor mediabedrijven noodzakelijk om schaalvoordelen optimaal te gebruiken en te leren van elkaars expertise. De sterke regionale merken van NDC hebben alles in zich om hun leidende marktpositie te versterken en hun onafhankelijke journalistiek verder te verankeren in de Noord-Nederlandse samenleving.”
NDC gaat in de groep op als zelfstandig dochterbedrijf met een eigen directie en twee noordelijke vertegenwoordigers in de Raad van Commissarissen. Evert van Dijk, algemeen hoofdredacteur en directielid NDC mediagroep: “Door de samenwerking binnen Mediahuis kunnen we de noodzakelijke digitale transformatie versnellen en mogelijk putten uit de beste verhalen van hun andere mooie titels. Zo bouwen we onze positie van marktleider in Noord-Nederland uit, verhogen we onze kwaliteit en kunnen we online nog meer aansluiting zoeken bij jongere doelgroepen.”