ANTWERPEN – De Vervoerregio Antwerpen gaat op zoek naar bedrijven die de uitrol en exploitatie van een enorm netwerk van deelfietsen voor hun rekening willen nemen. Het gaat om enerzijds een regiobreed netwerk van elektrische fietsen voor langere verplaatsingen en anderzijds een fijnmaziger aanvullend deelfietsensysteem voor kortere afstanden. Ook een deel van Vervoerregio Waasland wordt betrokken, waardoor een netwerk kan ontstaan van Sint-Niklaas tot Wuustwezel.
De Vervoerregio Antwerpen bestaat uit 32 gemeenten, is meer dan 1.200 km² groot en telt ruim 1,1 miljoen inwoners. Ze is daarmee de grootste vervoerregio in Vlaanderen. Omdat er grote infrastructuurwerken zoals de Oosterweelwerken gepland staan of al begonnen zijn, wordt er op korte termijn grote verkeershinder verwacht. Met duurzame mobiliteitsoplossingen willen de verschillende gemeenten en mobiliteitspartners van de vervoerregio die hinder beperken. Bovendien moet er in het kader van het Toekomstverbond rond de Antwerpse mobiliteit sowieso werk worden gemaakt van een modal shift naar veel minder autoverplaatsingen.
“De stad Antwerpen doet al heel veel om de modal shift te realiseren door te investeren in fietsinfrastructuur, burgers en bedrijven te begeleiden in mobiliteitskeuzes, een groeiend aanbod aan deelsystemen te verzekeren en maatregelen zoals de fietskortingsregeling aan te bieden”, zegt Koen Kennis, Antwerps mobiliteitsschepen en voorzitter van de Vervoerregio Antwerpen. “Maar op schaal van de vervoerregio is er nood aan een bijkomend aanbod, dat we met een netwerk elektrische deelfietsen willen uitwerken.”
Het doel is om een gemeentegrensoverschrijdend deelsysteem te creëren voor elektrische fietsen en een fijnmaziger aanvullend deelsysteem voor gewone fietsen. Met die laatste zou je dan kortere verplaatsingen binnen een gemeente of naar een nabijgelegen bedrijventerrein kunnen maken. De uitrol is gepland voor 2021.