SCHOTEN – Het befaamde Specerijenzout van kruidenproducent Evlier draagt vanaf nu het label streekproduct. Het unieke Specerijenzout is sinds 1958 het paradepaardje van het familiebedrijf uit Schoten. Het label garandeert dat de productie op ambachtelijke wijze gebeurt, in eigen streek en op basis van een traditioneel recept.
Kruidenspecialist Evlier werd in 1947 opgestart in Schoten. Ondertussen staat de derde generatie aan het roer. Het meest gekende product van Evlier is zijn Specerijenzout, dat al sinds 1958 wordt geproduceerd volgens origineel familierecept, een iconisch product dat van generatie op generatie wordt doorgegeven.
Erkenning als streekproduct
Om het label van traditioneel streekproduct toegekend te krijgen, met het product bereid zijn met streekeigen grondstoffen of het moet gaan om een traditionele bereiding met uitheemse ingrediënten, het moet door de lokale bevolking of door een breder publiek aanvaard zijn als een traditioneel streekeigen product, op ambachtelijke wijze vervaardigd zijn in de streek van oorsprong én het moet minstens 25 jaar bestaan. Een beoordelingscommissie van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) beslist of het product al dan niet het label verdient.
“We zijn heel fier op de erkenning van de VLAM. Ons Specerijenzout kent een sterke geschiedenis en traditie. Het is een keukengeheim dat al decennialang meegaat. Goede smaak geef je graag door. We zijn fier op hoe een klein busje Specerijenzout generaties samenbrengt om te genieten van heerlijke, authentieke momenten”, vertelt Christophe Van Schependom, managing director bij Evlier.
Het busje Specerijenzout van Evlier, dat te vinden is bij de betere slager, bestaat uit een uitgebalanceerde mengeling van zout, peper, nootmuskaat en een aromatische kruidenmix. “De unieke smaak is het resultaat van een doordacht aankoopbeleid van grondstoffen en ons ambachtelijk productieproces. Er worden namelijk hele peper- en nootbollen aangekocht van de beste kwaliteit.”
Evlier wil de komende jaren inzetten op uitbreiding en innovatie. “Familiebedrijven zijn in onze sector eerder uitzonderlijk. We concurreren vaak tegen grote internationale bedrijven. Daarom zullen we de komende jaren sterk inzetten op groei en innovatie, zonder te raken aan de ambachtelijke kwaliteit en authenticiteit van onze producten”, besluit Christophe Van Schependom.