ANTWERPEN – De ecologische producten van haar thuisland introduceren op de internationale markt. Met die visie begon Indonesisch onderneemster Maryna Mai aan haar missie in Antwerpen. Onder de noemer Indonesian Pop-Up Store staat ze nog tot 31 januari in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Met een assortiment aan eerlijke en ecologisch geproduceerde snacks, kledingwaren, koffie en thee verkent ze wat de Belgische markt te bieden heeft aan Indonesische KMO’s.
In samenwerking met de Indonesische Kamer van Koophandel en startersproject AZO! – een project dat startende ondernemers en nieuwkomers begeleidt die een bijdrage leveren aan de Belgische maatschappij en economie – moet de pop-up store een brug vormen tussen kleinschalige Indonesische bedrijven en de Europese markt.
“We hopen dat dit programma een positieve impact heeft op Indonesische KMO’s”, vertelt oprichtster Maryna Mai. “De pop-up is een unieke vorm van marktonderzoek en de lessen die we hieruit trekken, zorgen ervoor dat lokale Indonesische producten hun eerste kans krijgen om door te dringen op de Europese markt.”
Alle producten die Maryna te koop stelt, zijn geproduceerd door kleine ondernemingen met een oog voor duurzame ontwikkeling. Zo werkt de pop-up samen met het Indonesian Peatland Restoration Agency, een agentschap dat de hydrologische eigenschappen van de delicate veengrond in het land onder controle houdt.
Uitgebreid aanbod
Naast lokaal geproduceerde koffie en thee, zijn er ook verschillende fruit- en cassavasnacks te koop. “Voor we hiermee begonnen wisten we dat België een echt koffieland was, dus die keuze lag voor de hand”, vertelt Maryna. “We bieden de beste koffiesoorten uit mijn thuisland aan, van Sidakalang koffie tot Kopi Luwak, een erg gegeerde koffiesoort die intussen wereldbekend geworden is.”
De pop-up verkoopt ook textielwaren zoals sjaals en dekens, allemaal geproduceerd door rurale ondernemingen en geverfd met natuurlijke kleurstoffen.
Meer info over starters vindt u op onze overzichtspagina. Bent u ook een starter of kent u zo iemand? Laat het ons weten via redactie@madeinantwerpen.be en zo komt u de komende weken misschien in de schijnwerpers te staan.