ANTWERPEN – De leegstand in de Belgische winkelstraten stijgt. Begin dit jaar stond ongeveer 12% van de winkels in België leeg. Beheerders en uitbaters van shoppingcenters proberen die trend te keren met allerlei initiatieven zoals pop-ups. Die pop-ups blijken populairder dan ooit. 6 op de 10 shoppers houdt er erg van en bijna 3 op de 10 zelfs heel veel. Dat staat te lezen in de vijfde editie van de jaarlijkse shoppingenquête van de Antwerpse winkelcentrabeheerder Ceusters.
Zowel grootsteden als Antwerpen, Brussel of Charleroi als kleinere steden zoals Sint-Niklaas of La Louvière ontsnappen er niet aan: fysieke winkels hebben het steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Dit jaar is de leegstand in de Belgische winkelstraten al voor het elfde jaar op rij gestegen. De leegstand schrikt bovendien de bezoekers ook af. 1 op de 3 Belgen stoort zich immers aan de leegstand in de shoppingcenters. Bovendien zal 1 op de 7 daardoor zelfs minder vaak komen winkelen.
Shoppingcenters in de binnenstad kampen over het algemeen met meer leegstand dan hun tegenhangers buiten de stad. Dat heeft volgens experten zeker ook te maken met bereikbaarheid.
“Bereikbaarheid is een heet hangijzer in de retailsector. Dat er meer leegstand is in de binnensteden heeft ongetwijfeld ook te maken met het feit dat de mensen door het drukke verkeer of moeilijke toegankelijkheid moeilijker in de steden raken of meer moeten betalen voor een parkeerplaats. Veel handelaars willen daarom nog meer in dialoog gaan met de lokale overheden”, zegt Hans Van Laer, Head of marketing en Research Ceusters.
Pop-ups
Beheerders en eigenaars van shoppingcenters trachten de leegstandstrend te keren via het brengen van pop-ups en andere tijdelijke winkelinvullingen. Alleen al in de eerste 3 kwartalen van 2019 bedroeg het aandeel tijdelijke verhuringen 5,6 % van het totaal aantal panden in de shoppingcenters beheerd door Ceusters.
En die pop-ups blijven bijzonder populair. 6 op de 10 shoppers houdt van pop-up winkels (26% zelfs zeer veel vs. slechts 13% die er helemaal niet van houden). Bijna 8 op de 10 shoppers merkt geen verschil tussen de kwaliteit van pop-up winkels tegenover een gewone winkel.
Meer jongeren en minder gepensioneerden
Als we gaan shoppen, nemen we graag onze tijd. Meer dan de helft van de Belgen (53,3%) shopt twee uur of langer. We geven in de shoppingcentra het liefst onze centen uit aan 44% kleding, 13% vrije tijd, 12% verzorging, 9% horeca en 5% schoenen.
Shoppingcenters trekken ook meer jongeren aan. Het aantal tieners en twintigers die komen shoppen, steeg met 5,6% tegenover vorig jaar. De Belgische shopper in 2019 is gemiddeld 40 jaar en geeft gemiddeld 81 euro uit per bezoek.
En opvallend: ondanks de klimaatdiscussie gebruiken nog steeds 6 op de 10 shoppers de auto om naar het winkelcentrum te rijden. Bij shoppingcenters buiten de steden is dit zelfs meer dan 7 op de 10. Sinds 2018 is het aantal shoppers dat met het openbaar vervoer komt, licht dalend (-0,4%).