ANTWERPEN – De haven van Antwerpen zet belangrijke stappen om de duurzame haven van de toekomst te worden. Dat blijkt uit het vijfde Duurzaamheidsverslag, dat de Antwerpse havengemeenschap lanceert en waarvoor tweejaarlijks belangrijke economische, ecologische en sociale indicatoren in kaart worden gebracht. De ontwikkeling van de haven moet samengaan met een zo groot mogelijke bijdrage aan de samenleving, klinkt het.
2018 was een topjaar voor de haven van Antwerpen met een totale maritieme overslag van 235,2 miljoen ton goederen: een groei van 5,1 procent en het zesde recordjaar op rij. Ook de industriële investeringen in de haven van Antwerpen namen toe.
Jacques Vandermeiren, ceo van Port of Antwerp: “Positief is dat we erin slagen om, zelfs bij een groeiende overslag en productie, onze ecologische voetafdruk niet te laten toenemen. De emissies van NOx en SO2 namen verder af, het energieverbruik daalde en het aantal groene-energie-installaties groeit gestaag.”
Met focus op innovatie tracht de havengemeenschap het hoofd te bieden aan de klimaatuitdagingen. Zo levert het eerste industriële stoomnetwerk Ecluse zo’n 5% van de totale hoeveelheid van de Vlaamse groene warmteproductie. Sinds 2016 werden er ook al een 40-tal walstroomkasten op de kades geplaatst voor sleepboten, de binnenvaart- en riviercruiseschepen.
De haven loopt ook voorop met digitale transitieprojecten als hefboom voor een duurzamere logistiek, om bovendien wereldwijd concurrentieel te blijven. “Samen met het bedrijfsleven lanceerden we het smart data sharing-platform NxtPort om de maritieme en logistieke processen in de haven verder te optimaliseren”, aldus Stephan Vanfraechem, directeur Alfaport Voka.
Uitdagingen voor de toekomst
Hoewel de haven in duurzaamheid, overslag en productie blijft groeien, blijven bijkomende inspanningen nodig.
“De haven bereikbaar houden is noodzakelijk om onze economische trekkerspositie te behouden. Ook om ecologische redenen moeten we de mobiliteitsknoop ontwarren. Met name de modal shift van wegverkeer naar binnenvaart en spoor is een prioriteit voor de komende jaren,” stelt Peter Van de Putte, directeur Maatschappij Linkerscheldeoever.
De grootste uitdaging blijft de transitie naar duurzame energiebronnen en een circulaire economie door introductie van innovatieve technologieën. Alternatieve brandstoffen worden reeds aangeboden, maar het aanbod moet nog verruimen. LNG is een tussenoplossing, maar de havengemeenschap ziet perspectieven in methanol en waterstof. In 2021 moet een operationele proeftuin de ontwikkeling van nieuwe technologieën aanmoedigen en verder opschalen in de Antwerpse haven.
Om de duurzame koers aan te houden, reikt de haven volgend jaar weer een duurzaamheidsaward uit aan een bedrijf met het meest vooruitstrevend duurzaam en innovatief project.