SINT-NIKLAAS – Familiebedrijf Niko, Belgisch marktleider in de productie van elektrisch installatiemateriaal en huisautomatisering, viert op 1 april zijn honderdste verjaardag. Niko investeerde de voorbije 10 jaar bijna 100 miljoen euro in vooruitstrevende productietechnieken en zal de komende jaren zo’n 10 miljoen euro per jaar blijven investeren in de verdere modernisering van de fabriek.
Met meer dan 700 werknemers en vestigingen in 10 Europese landen is Niko Group uitgegroeid tot een internationale holding. Iets wat twee broers van de familie De Backer in Sint-Niklaas in 1919 wellicht niet hadden zien aankomen. De broers Alfons en Werner De Backer begonnen honderd jaar geleden met de productie van schakelaars en stopcontacten. Het bedrijf groeide jaar na jaar en werd Belgische marktleider. Op zijn honderdste verjaardag bereikt het familiebedrijf vandaag een omzet van meer dan 175 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 15 jaar geleden.
Innovatieve oplossingen
De lancering van Nikobus in 1997, de eerste generatie huisautomatisering, zorgde ervoor dat Niko de Belgische marktleider in domotica werd. In 2011 kwam Niko Home Control, de opvolger van Nikobus, op de markt, als antwoord op de introductie van de smartphone en de groeiende vraag naar connectiviteit.
“Wij willen met onze slimme oplossingen huizen zo comfortabel, veilig en energiezuinig mogelijk maken. Zo lanceren we dit jaar de touchswitch, een revolutionair bedieningspaneel dat volledig gepersonaliseerd kan worden. Daarnaast zullen we ook spraaksturing gekoppeld aan Niko Home Control op de markt brengen”, aldus Jo De Backer, Executive Director.
Factory of the future
Begin dit jaar ontving Niko de award Factory of the Future, vanwege zijn toekomstgerichte inspanningen. Met jaarlijks meer dan 10 miljoen euro aan investeringen in de digitalisering van de fabriek wordt het bedrijf klaargestoomd voor de toekomst. “Om competitief te blijven én in te kunnen spelen op de snelle veranderingen in de markt, moeten we mee zijn met de digitale golf. Als onderdeel hiervan zetten we de komende jaren volop in op digitalisering en het gebruik van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie en robotica”, zegt ceo Paul Matthijs.
Ter gelegenheid van zijn 100-jarig bestaan, opent Niko vanaf 6 mei de expo ‘100 jaar Niko – the best is yet to come’. Bezoekers krijgen, naast een overzicht van de afgelopen 100 jaar, ook een vooruitblik op de toekomst. Ze worden uitgenodigd om op een interactieve manier mee na te denken over de toekomst van wonen en werken.