BORGERHOUT/ZWIJNDRECHT – De Antwerpse Trends Gazellen luisteren dit jaar naar de namen GeoSea en Cyborn. Elk werden ze uitgeroepen tot ambassadeur in de respectievelijke categorieën grote en kleine bedrijven.
Trends lauwerde voor de 18de keer de snelste groeiers per provincie. Daarbij werden omzet, cashflow en aantal medewerkers geanalyseerd over de periode 2013-2017.
Op zee
In de categorie grote bedrijven kwam GeoSea als winnaar uit de bus. In enkele jaren is het dochterbedrijf van baggergroep DEME uit Zwijndrecht, waarin alle kennis in complexe waterbouwkundige projecten op zee is samengebracht, uitgegroeid tot een wereldtopper. De onderneming toont zich expert wanneer het gaat om windenergie op zee. Dat resulteert in een omzet van zowat 1 miljard euro en ruim 500 werknemers.
Luc Vandenbulcke, die in 2005 mee aan de wieg van GeoSea stond: “Het succes van GeoSea is een mix van bekwame mensen, een geslaagde investeringspolitiek en de bereidheid van de aandeelhouders om die uitbouw te steunen.”
Op het scherm
In de categorie kleine bedrijven gaat de Ambassadeurstitel naar Cyborn, producent van 3D-animatiefilms uit Borgerhout. Vorige zomer kwam met Pluisje, een IJslands-Belgische productie, een eerste film in de zalen. Die is vorig jaar in heel wat landen uitgekomen. Japan en de Verenigde Staten komen dit jaar aan de beurt.
“Intussen staan er nog twee films in de steigers: Dragon Rider en Hubris. Met die laatste willen we een eigen internationale productie maken waarin we de kijker een 360° Virtual Reality-ervaring aanbieden”, vertelt Ives Agemans, oprichter en eigenaar van Cyborn. “Maar eerst willen ons ook op de kaart zetten als producent van games. Daarvoor produceren we binnenkort een grensverleggende VR-game.”
Intracto uit Herentals werd verkozen tot Ambassadeur in de categorie middelgrote bedrijven.