ANTWERPEN – Acht ondernemingen in de bedrijvenzone Waaslandhaven Oost testen een nieuw fietsmobiliteitsproject uit. Zowel op de P+R Melsele als de P+R/tramhalte Blancefloerlaan op Linkeroever zijn beveiligde fietsboxen geplaatst. Die bieden werknemers van de deelnemende bedrijven aan dit proefproject een extra mobiliteitsalternatief bij hun woon-werkverplaatsingen.
Samen met 19 ondernemingen in de bedrijvenzone Waaslandhaven Oost op grondgebied Zwijndrecht, heeft Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland begin dit jaar een mobiliteitsonderzoek opgezet. Uit de analyse bleek dat één van de oplossingen om filevrij de werkplek te bereiken, bestaat uit het combineren van de auto of de tram met elektrische fietsen, nodig om de laatste kilometers in het grote havengebied op een redelijke tijd te overbruggen.
De Antwerps-Wase Kamer heeft samen met de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) een proefproject met diefstalveilige fietskluizen uitgewerkt op zowel de P+R Melsele als de tramhalte Blancefloerlaan op Linkeroever. Deze fietsboxen zijn uitsluitend met een key card te openen. In totaal zijn in het proefproject twintig fietsenstalplaatsen ter beschikking. NV Liefkenshoek baat deze uit en zal ook instaan voor eerstelijnshulp bij eventuele defecten aan de fietskluizen.
“Bedrijven in industriezones die niet door openbaar vervoer worden bediend, hebben grote behoefte aan alternatieve oplossingen. Verafgelegen zones zijn ook niet zomaar overbrugbaar met klassieke fietsoplossingen. De combinatie van elektrische fiets en tram of auto geeft eindelijk nieuwe mobiliteitskansen”, zegt Steven Roeland, mobiliteitsmanager van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.
8 bedrijven stappen in proefproject
Met oog op de inplanting van beide testlocaties en het beperkt aantal beschikbare fietsparkeerplaatsen, starten acht bedrijven het proefproject mee op. Het gaat om Borealis, DEME, Engie Fabricom, INEOS Oxide, Momentive Performance Materials Benelux, Oce Bio – Omega Pharma nv, 3M en Total. Binnen hun organisatie selecteren ze elk enkele medewerkers die van dit nieuwe systeem kunnen gebruikmaken. Daarbij zorgen de bedrijven of hun werknemers zelf voor de fiets, waarmee de toegewezen gebruiker dan de laatste kilometers naar de werkplek kan afleggen.
In de loop van januari 2019 volgt al een eerste evaluatie. “We ervaren een grote vraag naar veilige fietsenstalplaatsen voor woon-werkverkeer. Bij positieve evaluatie van het proefproject hopen we tot een volwaardige opschaling te komen, waardoor grotere volumes werknemers de kans krijgen vlot de werkplek te bereiken. Ondernemingen hebben nood aan alternatieven”, besluit Dirk Bulteel, Dirk Bulteel, directeur belangenbehartiging van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.