ANTWERPEN – Baeck & Jansen en zusterbedrijf Baeck Industries zijn bij de handelsrechtbank in Turnhout gaan aankloppen. De bedrijven in water- en staalbouw werken vooral voor openbare besturen en geraakten in financiële problemen door onder meer laattijdige betalingen. Daarom werd bescherming tegen de schuldeisers gevraagd en gekregen, tot midden januari. Intussen dient een reorganisatieplan opgesteld.
Baeck & Jansen bestaat uit verschillende afdelingen. Zo zijn Baeck Marine, Marinas Company, Industriebouw Baeck en Baeck Industriële Bekledingen gevestigd in de Antwerpse haven. Zij blijven buiten de gerechtelijke reorganisatie. De WCO-procedure werd wel opgestart voor Baeck & Jansen nv Algemene Bouwwerken, Baeck Industries en Miranda nv Vastgoedmaatschappij, allen met zetel in Balen. Samen hebben die een 70-tal mensen in dienst.
Ives Leflot, die samen met Jan Thijs afgevaardigd bestuurder is van de betrokken ondernemingen: “De langdurige openstaande schulden van projecten uit het verleden lopen op. Het gaat om tegoeden van overheden, onder meer over meerwerken, extra budgetten die moeten worden vrijgemaakt en andere discussies. Daarnaast zijn er juridische dossiers die we hebben gewonnen maar waar de uitbetaling op zich laat wachten. Verder waren de resultaten gewoon slecht de afgelopen 2 jaren.”
Anticiperen
Omdat de onderneming vreesde dat een schuldeiser naar de rechtbank zou stappen met een verzoek tot faillietverklaring, nam ze zelf het initiatief om uitstel van betaling te vragen. Er werd bescherming verleend tot 18 januari 2019. Onder toezicht van 2 gedelegeerd-rechters dient het management nu een reorganisatieplan op te maken. In welke richting dat gaat, is nog niet duidelijk.
“We zijn op dit moment vooral bezig met het nakomen van de wettelijke verplichtingen zoals het informeren van onze schuldeisers. Hoe dit verder zal lopen, kunnen we nu niet voorspellen. In elk geval lopen er geen gesprekken met kandidaat-overnemers.”
Lopende werven
De medewerkers van de betrokken bedrijven zijn op dit moment vooral actief in de haven van Antwerpen met de renovatie van bruggen en het herstellen van sluisdeuren. Ook in Wallonië lopen er werven. “Die proberen we zo goed mogelijk verder te zetten, maar daarvoor zijn we ook afhankelijk van onze leveranciers.”