MERKSEM – De tweede collectie van KLEIR. is een feit. De T-shirts, mutsen en truien van het Merksemse kledinglabel worden deze keer voorzien van de opschriften APSJAAR., MASJOEFEL., NAZENWER. en DOEDISGWOON. Die werden mee bepaald door een 50-tal Antwerpenaren.
Oprichters van KLEIR. Nick Daelemans en Mathias Vertessen kennen elkaar al sinds hun kinderjaren en zijn allebei dol op het Antwerps dialect. Dat groeide in juni 2017 uit tot het ecologische kledinglabel KLEIR. Voor de eerste collectie kozen ze zelf de Antwerpse uitspraken en koosnaampjes. Die luidden naar KLEIR. (klaar/in orde), PALJAS. (onnozelaar), MOKKE. (mooi meisje), SJAREL. (deugniet) en PATSER. (opschepper).
Voor de lancering van de tweede collectie werd een beroep gedaan op de Antwerpenaren. Zij kozen voor de opschriften APSJAAR. (vreemde kerel), MASJOEFEL. (positieve vrouw), NAZENWER. (nu zijn we er) en DOEDISGEWOON (doe eens gewoon).
Oprichters Nick Daelemans en Mathias Vertessen: “Dialect is volledig in. Het verbindt mensen, ligt dicht bij je roots en voelt echt en oprecht aan. Algemeen Nederlands kan voor vele Antwerpenaren erg gemaakt of bekakt klinken. Dialect geeft je een terecht gevoel dat je bij een groep hoort, een community. Via de kledij van KLEIR. kan je dat gevoel letterlijk uitdragen.”