De IC-trein Brussel–Antwerpen–Amsterdam rijdt vanaf nu via de hogesnelheidslijn. Daardoor is de reistijd ruim een half uur ingekort. Maandagochtend werd dat gevierd in het station van Antwerpen-Centraal. Een ruime delegatie uit de Nederlandse provincie Noord-Brabant was met de ochtendtrein uit Breda gekomen. Want de trein rijdt voortaan niet meer via Roosendaal en Dordrecht maar wél via Breda.
Schepen voor mobiliteit en toerisme Koen Kennis: “Zo kunnen bedrijven en bezoekers voortaan snel en comfortabel vanuit Zuidwest-Nederland naar Antwerpen reizen met de trein. We hopen dat vanaf nu nog meer noorderburen hun weg vinden naar onze stad voor een gezellige daguitstap, een congres of een zakelijke meeting.”
Eerste zogenaamde ‘Beneluxtrein’ warm onthaald
De burgemeester van Breda en de Commissaris van de Koning in Noord-Brabant zaten op de trein, in goed gezelschap. Want Roodkapje van de Efteling – vlak bij Breda – had ook de allereerste zogenaamde ‘Beneluxtrein’ van Breda naar Antwerpen genomen. En dus stond niet alleen de Antwerpse schepen van mobiliteit en toerisme Koen Kennis hen op te wachten, ook Suske en Wiske uit Comics Station waren van de partij.
Op datzelfde moment maakte Visit Antwerpen, de dienst toerisme van de stad, met een infostand in het station van Breda reclame voor de bezienswaardigheden, musea, evenementen en verblijfsmogelijkheden die Antwerpen te bieden heeft. Met www.slimnaarantwerpen.be werd de nadruk gelegd op het belang van de trein voor de bereikbaarheid van de stad tijdens de werken.
Nieuwe tracé is een verbetering in verschillende opzichten
Niet alleen voor Antwerpen zelf is het nieuwe tracé een verbetering. De IC stopt ook in het station Noorderkempen, dat nu eveneens een rechtstreekse snelle verbinding heeft met de luchthaven van Zaventem en met Brussel. Voor de mobiliteit in die regio maakt dit een duidelijk verschil.
Er blijven 16 IC-verbindingen per dag, opgesplitst in 12 verbindingen tussen Brussel en Amsterdam en 4 verbindingen tussen Brussel en Den Haag. Vier keer per dag verlaat de IC in Rotterdam de hogesnelheidslijn om vervolgens via de klassieke lijn tot Den Haag (als eindstation) door te rijden. Naast de IC Amsterdam rijdt ook de Thalys 14 keer per dag heen en weer tussen Brussel en Amsterdam via Antwerpen-Centraal.
De tickets voor de IC worden wel duurder. Voor wie zeven dagen vooraf zijn ticket boekt, valt de prijsverhoging van ongeveer tien procent nog mee, maar voor wie last minute boekt, is er een vrij forse opslag.