jhs_20170504_493162_DSCF1807 Fotoreportage: 493162 Het Kanaaldok vaarweg voor zeeschepen en binnenvaartschepen in het antwerps havengebied Repo antwerpse haven Rechteroever., Straat: xxx Gemeente: Antwerpen

Fusie van havens van Antwerpen en Zeebrugge komt dichterbij.

Een fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge lijkt dichterbij te komen. Onze collega’s van De Standaard hebben met verschillende betrokkenen in Brugge en Antwerpen gepraat .

In Brugge zien zowel figuren uit  de  meerderheid als uit de oppositie de voordelen van zo’n fusie. Begin dit jaar meldde burgemeester en havenvoorzitter Renaat Landuyt (sp.a) dat er gesprekken over samenwerking lopen tussen beide havens. In De Standaard pleitte oppositielid en kandidaat-burgemeester Pol Van Den Driessche (N-VA) voor meer samenwerking. “In een sector die zo kosmopolitisch is, moeten we stoppen middeleeuws te denken”, zegt Van Den Driessche.

“De geesten voor een havenfusie staan politiek anders dan een paar jaar geleden”, zegt transporteconoom Thierry Vanelslander (UAntwerpen). Hij ziet een andere verstandhouding tussen de havenbesturen dan enkele jaren geleden. “Met de nieuwe havenbaas Jacques Vandermeiren is er een andere stijl. “Tussen zijn voorganger, Eddy Bruyninckx, en Joachim Coens, de topman in Zeebrugge, was er meer dan een gevoeligheid”, aldus de wetenschapper.

Vanelslander ziet vooral voordelen voor Zeebrugge. “Voor Antwerpen zou het weinig impact hebben, maar voor Zeebrugge kan het de redding zijn: die haven heeft heel wat containertrafiek verloren. Met Antwerpen aan zijn zij kan Zeebrugge ook sterker staan nu China er invloedrijker wordt.” Hij wijst er ook op dat voor bijvoorbeeld China Vlaanderen erg klein is. “Ze kennen de Vlaamse havens wel apart, maar zien ze de afstand van 100 kilometer op een kaart, dan zou dat voor hen dezelfde stad kunnen zijn”, zegt Vanelslander.