Bedrijven kijken niet alleen naar voetbal en basket als het over sponsoring gaat. Heel wat Antwerpse bedrijven zijn ook bereid om cultuur financieel te steunen. Daarin blinken de Antwerpse bedrijven zelfs uit.
Dat zei schepen van cultuur en economie Caroline Bastiaens (CD&V) op een ochtenddebat van de businessclub B19 in het congrescentrum Ter Elst in Edegem.
Cultuur en economie zijn voor schepen Bastiaens perfect verzoenbaar. In tijden van krimpende overheidsbudgetten voor cultuur moet er worden gekeken waar culturele fondsen vandaan komen. Wat niet wil zeggen dat de overheid, en dan met name de stad Antwerpen, minder voor cultuur zou overhebben. ‘Integendeel’, zegt Bastiaens, ‘de stad Antwerpen is wellicht de enige waarvan het cultuurbudget is gestegen. ‘Vroeger had Antwerpen zelfs geen schepen van cultuur. Dat is veranderd toen Eric Anthonis in 1995 schepen van cultuur werd en Antwerpen cultureel op de kaart zette. Bedrijven als Total en Umicore steunen bijvoorbeeld het Mas. En zij zijn lang niet de enige bedrijven die in Antwerpen aan cultuursponsoring doen.
2018 wordt het barokjaar in Antwerpen. En dat wil onder meer zeggen dat de schijnwerpers sterk op Pieter Paul Rubens zullen worden gericht. ‘Een kmo avant la lettre’ zegt Bastiaens. Er komen voor de gelegenheid topstukken die nu in privébezit zijn naar Antwerpen. Verder wordt een heel divers programma voor uiteenlopende doelgroepen op touw gezet.
KMO’s blijven de ruggengraat van de Antwerpse economie
Economie in Antwerpen wil niet alleen zeggen de haven. ‘KMO’s blijven de ruggengraat van de Vlaamse, dus vanzelfsprekend ook de Antwerpse economie’ zegt schepen Bastiaens. Om die KMO’s te ondersteunen loopt gedurende drie maanden het project ‘Antwerp Powered by creatives’. Daar kunnen KMO’s van creatieve experten leren hoe ze zich beter kunnen aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen.
Op het stuk van mobiliteit kunnen heel wat extra inspanningen gebeuren, zegt de CD&V-schepen. De stad moet autoluwer, wat niet wil zeggen dat auto’s helemaal moeten worden verbannen. Schepen Bastiaens ziet heel veel mogelijkheden in het delen van auto’s. Iedereen zijn eigen auto is in de nabije toekomst wellicht een achterhaald concept. De toekomst zit in autodelen, wat nu al gebeurt met Cambio en sinds kort ook met de elektrisch aangedreven ‘Poppy’-auto’s.
Het is dit jaar niet alleen barokjaar in Antwerpen, maar het is ook een verkiezingsjaar. Caroline Bastiaens betreurt het politieke schouwspel van de afgelopen weken. Op de vraag of CD&V een voortzetting van de huidige coalitie wenst wil de schepen – begrijpelijk – niet antwoorden. Eerst even kijken wat de kiezer beslist.