De fietsen van het Antwerpse Velo-netwerk krijgen concurrentie. Driehonderd hemelsblauwe deelfietsen van Cloudbike zijn in het stadsbeeld verschenen, klaar om een steentje bij te dragen tot een betere mobiliteit in Antwerpen. Cloudbike is een initiatief van de jonge Vlaamse start-up van Jim Briels (30) en Max Machtelinckx (26).
Cloudbike werkt met een iphone-applicatie waarmee je de dichtsbijzijnde fiets van het Cloudbike-netwerk vindt en waarmee je het slot kan ontgrendelen. In tegenstelling tot het Velo-netwerk, maakt Cloudbike geen gebruik van vaste standplaatsen. Je kunt de fietsen op een vijftigtal plekken, verspreid over de stad, achterlaten. ‘Niemand zal langer dan vijf minuten moeten stappen naar een Cloudbike ‘ zegt Jim Briels. Na je rit wordt de betaling automatisch verwerkt. Een ritje kost een halve euro voor de eerste tien minuten. Daarna betaal je vijf eurocent per minuut.
Cloudbike wordt dus de derde speler op die markt, naast de rode Velo’s en de blauwe Blue-Bikes die aan de treinstations staan. ‘Wij zien ons als aanvullend en focussen op occasionele gebruikers. Daarom werken we ook zonder abonnement’, zegt Briels. ‘Wij komen in beeld als een gebruiker geen Velo vindt. Of als hij voor een wat langere afstand een Cloudbike verkiest. Daartoe hebben we ook twee dropzones gemaakt aan de park-and-rideterreinen Linkeroever en Olympiade.’
Cloudbike past in de mobiliteitscampagne Slim naar Antwerpen, waarmee de stad alternatieven voor de auto promoot.
Het initiatief wordt merkwaardig genoeg ook gesponsord door een automerk, BMW namelijk.