Sinds de lancering eind 2016 vonden al ruim 6 miljoen bezoekers hun weg naar de webwinkel van Zamro. Met meer dan 550.000 producten beantwoordt de technische groothandel aan de behoeften van vaklui in het KMO-segment. Meer dan 65% van de technische vakmannen oriënteert zich al online.
Floris Jan Cuypers, ceo van Zamro: “Net als in andere markten gaat ook de technische markt zich meer en meer verplaatsen naar online.”
Technische one-stop-shop
Met het uitgebreid online technisch assortiment onderdelen en gereedschappen positioneert Zamro zich als one-stop-shop gericht op de KMO-markt. Kleine en middelgrote bedrijven zoeken online naar productinfo, maar vaak wordt er nog steeds besteld bij de dichtstbijzijnde winkel.
“Twee derde van onze doelgroep oriënteerde zich al online, maar slechts 25% kocht ook online. Sinds de lancering van onze Belgische webshop eind 2016 verwelkomden we ruim 6 miljoen bezoekers en de conversieratio is nu al gelijk aan die van kleding- en elektronica webshops”, stelt Cuypers. Het klantenbestand van Zamro bestaat hoofdzakelijk uit techniekers en technische professionals in het KMO-segment in onder meer de metaal- en agrarische sector en in het machineonderhoud bij kleine productiefaciliteiten.
Snelle internationale expansie
Zamro kende een flitsstart en verdubbelde het afgelopen jaar elk kwartaal zijn omzet. De cijfers bevestigen dat er behoefte is aan een goede webshop die technische kwaliteitsproducten snel en makkelijk op de werkplaats aflevert. De markt biedt kansen: de Europese technische KMO-markt waarop Zamro zich richt, heeft een totale waarde van 125 miljard. “Zamro werd het eerste jaar in drie landen gelanceerd”, vertelt Eric Croon, medeoprichter van Zamro en afkomstig uit Turnhout. “In oktober 2016 begonnen we in Nederland, een maand later in België en in maart van dit jaar lanceerden we Zamro in Duitsland. Ook in België is Zamro een succesverhaal. Ruim 25% van onze klanten is afkomstig uit België.”
Guided search
Het succes van een one-stop shop als Zamro staat of valt met de inhoud en klantbenadering. Een technieker wil zo vlug mogelijk weten of hij het juiste product heeft geselecteerd.
“Die vraag beantwoorden we door informatie te bieden over de kwaliteit en de technische kenmerken, én door het zoeken te vergemakkelijken. Meer nog dan in B2C gaat het om ‘guided search’. We reiken de techniekers een heleboel filters aan om hen door de webshop te navigeren en ze zo snel vinden wat ze zoeken”, gaat Eric Croon verder.
Over Zamro
Zamro, met hoofdkantoor in Amsterdam, werd in 2016 opgericht door Floris Jan Cuypers en Eric Croon. Het Belgisch kantoor in Hoboken is ondergebracht bij Eriks, de holding waarvan Zamro een dochteronderneming is. Zamro is lid van BeCommerce. Inmiddels werken er ruim 60 medewerkers bij Zamro en is de online groothandel actief in Nederland, België en Duitsland.