DSC_5634-2

Implementatie taxshelter haalt (tijdelijk) wind uit de zeilen van crowdfunding 

Antwerpen – Op 19 oktober organiseerden Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland én crowdfunding agency Douw&Koren samen de tweede editie van Crowdday, hét crowdfundingcongres voor Vlaanderen. In de eerste helft van 2017 is in België 12,1 miljoen euro opgehaald via crowdfunding, goed voor 700 projecten en ondernemingen die op deze manier financiering vonden.

“Toch ligt het totale bedrag dat opgehaald werd zo’n 1,2 miljoen euro lager dan in dezelfde periode vorig jaar”, zegt Gijsbert Koren van Douw&Koren. “En dat heeft naar ons aanvoelen veel te maken met de taxshelterwetgeving die niet tijdig kon geïmplementeerd worden”, vult Nathalie De Schepper, Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland aan.

Latere implementatie taxshelter oorzaak van lager aantal dossiers?

Het totale bedrag dat via crowdfunding werd opgehaald in de eerste helft van 2017 bedraagt 12,1 miljoen euro ten opzichte van 13,3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. “Wellicht heeft dit te maken met de implementatie van de taxshelter die op zich liet wachten. De taxshelter biedt investeerders de mogelijkheid om een deel van het geïnvesteerde bedrag in te brengen als belastingvoordeel, maar de crowdfundingplatformen die het geld ophalen, moesten dan eerst een erkenning van de FSMA ontvangen. Dit zorgde ervoor dat zowel crowdfunders als crowdinvestors een afwachtende houding aannamen”, verklaart De Schepper.
Het gemiddelde bedrag dat ondernemers ophaalden ligt voor de eerste helft van 2017 op 220.000 euro.

Taxshelter via crowdfunding kan veel deuren openen

Ellen Lemaire van Bolero Crowdfunding: “Wij zijn heel blij dat ook onze crowdinvestors kunnen genieten van deze maatregel. Maar de taxshelter via crowdfunding is nog nieuw en moet nog winnen aan populariteit, wij geloven wel dat steeds meer bedrijven er gebruik van zullen maken.”

Crowdfunding is niet alleen een vorm van financiering voor ondernemingen. “Het is ook nuttig om de interesse van de markt te meten vóór de product- of dienstlancering. Zowel voor startende als groeiende ondernemingen is het een manier om meer naamsbekendheid te krijgen en bovendien kunnen de eerste klanten ook als een soort ambassadeurs ingezet worden om een groter netwerk te vormen”, zegt Koren. “We verwachten dat steeds meer Belgische ondernemers hun weg zullen vinden naar crowdfunding.”

Zelfs particulieren kunnen sinds kort een persoonlijke lening met crowdfunding gebruiken om bijvoorbeeld een nieuwe auto aan te schaffen, of een verbouwing te doen aan een huis. Voor consumentenleningen geldt een gemiddeld opgehaald bedrag van 4.000 euro.

Het afgelopen half jaar is er ook een forse groei in het bedrag dat voor maatschappelijke en creatieve projecten werd opgehaald. Het totale bedrag voor maatschappelijke projecten verdubbelde ten opzichte van de eerste helft van 2016 van 600.000 euro naar 1.300.000 euro. Ook creatieve projecten vinden meer en meer hun weg naar crowdfunding. In de eerste helft van vorig jaar was dat 1.700.000 euro en nu al op 2.500.000 euro.