Voedselintolerantie en voedselallergieën. Er is de laatste jaren heel wat om te doen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zouden voedselallergieën het vierde grootste volksgezondheidsprobleem zijn. Ook de horeca heeft er mee te maken.
Het verschil tussen intolerantie en allergie
Over het algemeen zijn klachten bij voedselintolerantie milder dan bij voedselallergie. Bij een voedselallergie verloopt de reactie via het afweersysteem en worden de klachten veroorzaakt door een reactie op specifieke voedingsmiddelen. Het lichaam maakt hierbij antistoffen tegen bepaalde eiwitten in voedingsmiddelen. In principe kan elk voedingsmiddel dat eiwitten bevat voedselallergie veroorzaken.
Ook de horeca ontsnapt er niet aan
Sinds 13 december 2014 moeten alle handelaars die niet-verpakte levensmiddelen verkopen hun klanten kunnen voorzien van allergeneninformatie. Dus ook de horecasector moet klanten informeren over bijvoorbeeld allergenen in de vissoep of de vol-au-vent die ze bestellen. Die informatie moet onmiddellijk ter plaatse beschikbaar zijn als de klant erom vraagt. Transparantie naar allergenen toe is dan ook uitermate belangrijk.
Klantenfidelisering via de Horeca Check
Horeca-uitbaters kunnen nieuwe klanten genereren en bestaande fideliseren door hen op een correcte manier te informeren over b.v. hoe omgaan met gluten. Want het is meestal de persoon met een allergie die bepaalt waar er wordt gegeten. Nog te weinig horecamedewerkers zijn op de hoogte van de allergenenkaart.
Met de ‘Horeca Check’ brengen Horeca Info en Hygieia als eersten de wetgeving over hygiëne en allergenen naar horecazaken in Vlaanderen.
Kurt Van Tendeloo, trainer-adviseur, begeleider in allergenen, voedselveiligheid en HACCP bij Hygieia voert de horeca check uit, valideert de engagementsverklaring die de horecazaken ondertekenen en reikt het kwaliteitslabel uit.