Engage+ Werkzoekende jongeren tonen competenties tijdens Engage + bedrijfsrally bij IKEA. In IKEA Wilrijk vond vandaag de bedrijfsrally Engage+ plaats voor 30 jonge werkzoekenden. Zo’n rally is een interactieve sollicitatie aan de hand van opdrachten waarbij deelnemers tonen welke competenties ze in huis hebben. Met de rally willen de stad Antwerpen en VDAB, in dit geval samen met partner IKEA, de jongerenwerkloosheid bestrijden. 05/05/2017

Met Engage+ zetten bedrijven de deur open voor jonge werkwilligen

Via Engage+ tonen bedrijven hun activiteiten en jobmogelijkheden aan werkwillige jongeren die moeilijker uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. De stad biedt deze dienst gratis aan Antwerpse bedrijven aan om de hoge jongerenwerkloosheid in Antwerpen tegen te gaan.

Een realistisch beeld van het bedrijf

Engage+ is een initiatief van stad Antwerpen, OCMW en VDAB waarmee bedrijven hun onderneming kunnen voorstellen aan jonge werkzoekenden. Een geselecteerde groep jongeren komt bij de geïnteresseerde bedrijven op bezoek. Zij zien en ervaren ter plaatse welke activiteiten de onderneming uitoefent, welke profielen daarbij horen en welke normen en waarden op de werkvloer belangrijk zijn.

Bezoek met doe-activiteiten

Het programma wordt opgesteld op maat van het bedrijf. Professionele coaches die de jongeren begeleiden in hun zoektocht naar werk, selecteren jongeren met het gepaste profiel of gemotiveerd om er te werken. Tijdens doe-activiteiten leren de werkwilligen meer over de jobmogelijkheden in het bedrijf. De personeelsverantwoordelijken maken kennis met de jongeren en hun competenties.

Bedrijven uit diverse sectoren deden al een beroep op Engage+ zoals Ikea, Coca-Cola, Katoennatie, KBC, De Lijn, bpost en Decathlon.
Eva Lefevere, communicatieverantwoordelijke van Coca Cola: “Of ik andere bedrijven ook Engage+ zou aanraden? Absoluut! We hebben er zelf ook veel van opgestoken. Zo zijn we te weten gekomen hoe jongeren naar de arbeidsmarkt kijken. Daar gaan we zeker rekening mee houden. Ik vind zo een dag het schoolvoorbeeld van een win-win-situatie.”

Engage+ formules

Terry Van Doosselaere, projectverantwoordelijke stad Antwerpen, stelt de verschillende formules van Engage+ voor: “Tijdens een interactief spel (h)erkennen jongeren hun competenties, hun sterktes en zwaktes. Ze krijgen inzicht in hun eigen functioneren. Daar volgen concrete actie- en leerpunten uit. Zijn er vacatures in het bedrijf, dan kunnen geschikte kandidaten onmiddellijk gematcht worden. Een bedrijf dat vacatures heeft voor deze doelgroep, kan die toelichten aan de jongerenbegeleiders. Zij bereiden de jongeren daarna voor op de selectieprocedure. In een andere formule ontdekken de jongeren tijdens workshops voor hen onbekende jobs waarvoor ze wel in aanmerking komen. Zo worden ze georiënteerd naar werk waarvoor ze de competenties hebben. Jongeren kunnen ook speeddaten met werknemers die vertellen wat ze juist doen en wat er in het bedrijf van hen wordt verwacht. Of ze ontdekken samen hun competenties door in een totaal nieuwe omgeving uitgedaagd te worden en hun grenzen te verleggen.”

Een extra rekruteringskanaal

Engage+ is een extra, innovatief rekruteringskanaal waarmee bedrijven de jongerendoelgroep leren kennen die ze voordien niet bereikten. Een dertigtal jongeren wordt geselecteerd per bedrijfsbezoek. Alleen jongeren met sterke interesse in het bedrijf, komen in aanmerking. “Met Engage+ verkleinen we de afstand tot de arbeidsmarkt voor honderden Antwerpse jongeren”, concludeert Van Doosselaere.
Info: terry.vandoosselaere@stad.antwerpen.be of 0495 22 44 18.