Meno Group bestaat dit jaar 70 jaar. Meno Group is de grootste coöperatieve voor de gezamenlijke aankoop van doe-het-zelf- en professioneel gereedschap in België en Luxemburg. Hij ontstond in Franstalig België en heeft nu zijn hoofdkwartier in Nijvel. De coöperatieve werd opgericht vlak na de tweede wereldoorlog onder de naam Menouquin. De opzet was van bij het begin om door gezamenlijke aankoop van gereedschap de prijs daarvan te drukken voor zowel doe-het-zelvers als voor professionelen. De groep kenden de afgelopen tien jaar een forse groei en ging ook eigen merken ontwikkelen.
Meno Group levert aan 145 zelfstandige handelszaken. In de 55 Meno Pro winkels vinden professionals hun gading. De 60 HandyHome winkels bieden de consument alles voor de doe-het-zelfklus, verbouwing of renovatie. En in de zowat 30 Home & Co-winkels vinden consumenten keukenmateriaal, klein elektro, producten voor de interieurinrichting en de schoonmaak. Er zijn ook drie webshops, voor elk van de doelgroepen.
Om de 70-jarige verjaardag te vieren deed de groep een beroep op Aubergine Digital, een communicatiebureau uit Berchem. Voor Meno Group bedacht en organiseerde Aubergine Digital een feestelijke tweedaagse in Londen. Dat feest vond plaats in maart. De genodigden werden daar vergast op een fijn verjaardagsdiner aan boord van ‘The Elisabethan” op de Thames. De deelnemers konden ook kiezen tussen een voormiddag shoppen of kunst. Het eerste vond plaats in Harrod’s, het tweede in Tate Modern. Met de Eurostar ging het nadien weer richting het vasteland.
Aubergine Digital wil een band scheppen tussen mens en merk door creatief gebruik van digitale technologie, media en content. Het bureau uit Berchem ontwikkelt ideeën, bedenkt oplossingen, bouwt apps en zet campagnes en evenementen op.