DvF

Diane von Furstenberg: eredoctoraat én vernieuwde winkel in Antwerpen

Op 30 maart reikte de Universiteit Antwerpen vijf eredoctoraten uit. Modeontwerpster Diane von Furstenberg en vier topwetenschappers werden in de academische bloemetjes gezet.

von Furstenberg (69), geboren in Brussel, creëerde in 1974 de iconische wikkeljurk. Meteen was haar naam en die van haar modehuis DvF gemaakt. Het label groeide uit tot een internationaal modemerk in het luxesegment. Diane von Furstenberg heeft 1500 verkooppunten, waaronder 148 eigen winkels, in 55 landen wereldwijd. Voor de zomer openen nieuwe winkels in Hangzhou, China, Madrid en Dubai en komt er een shop-in-shop in warenhuis Tsum in Moskou.

Minder bekend is dat zij zich jarenlang inzette als goodwillambassadeur voor het Red Star Line-project, het migratiemuseum op het Antwerpse Eilandje.
“Diane von Furstenberg schaarde zich achter het project vanwege haar Belgische roots. Ook haar voorliefde voor Antwerpen als modestad speelde een rol, maar daarnaast benadrukt ze ook steeds haar persoonlijke ervaringen als immigrant in de VS”, zegt Herman Van Goethem, rector van UAntwerpen. “Zij krijgt het eredoctoraat algemene verdiensten voor haar buitengewone inzet op het vlak van mode en ondernemerschap, in combinatie met een intens engagement op het vlak van vrouwenrechten en mensenrechten in het algemeen.”

Na het logo, monogram en de merkkleuren, is ook het winkelconcept van DvF aangepakt door Chief Creative Officer Jonathan Saunders. Het nieuwe retailconcept maakt zijn debuut in Antwerpen. De 56 m2 winkel aan de Steenhouwersvest 44 is een van de eerste verkooppunten die het nieuwe visuele winkelconcept van het merk uitdraagt.

“Het is de bedoeling het sensuele karakter te verzoenen met een moderne uitstraling, en het concept van de inrichting moeiteloos te vertalen”,  zegt Saunders over de nieuwe esthetische opvatting van de winkel.

Met de respectievelijk Romeinse en Amerikaanse beeldhouwers Constantin Brâncusi en Richard Serra als inspiratiebron werd gekozen voor een winkelomgeving in natuurlijke kleuren en materialen die de levendige, kleurrijke prints van de DvF prêt-à-portercollecties aanvult en tegelijk benadrukt. De winkels zullen tevens een podium bieden voor installaties van aanstormend kunstenaarstalent.

De aanzet voor het nieuwe winkelconcept werd in december 2016 gegeven met de pop-up store bij Bergdorf Goodman. In februari 2017 kregen Diane von Furstenberg’s Londense flagshipstore in Bruton Street en verschillende vestigingen in New York een make-over. In 2017 staan nog 14 renovaties in de Verenigde Staten en 30 wereldwijd op de agenda. De Brusselse winkel in de Grotehertstraat wordt ook onder handen genomen.