Het afgelopen jaar hebben de zestien belangrijkste shoppingcentra van het land ruim 89 miljoen bezoekers over de vloer gekregen, of 3,56 procent minder in vergelijking met 2015. Dat blijkt maandag uit cijfers van BLSC, de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers.
In het vierde kwartaal van 2016 trokken die centra 24.500.159 bezoekers aan, een daling met 2,27 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015. Vooral het derde kwartaal van 2016 had een impact op de bezoekerscijfers, zegt Luc Plasman, general manager van BLSC. Toen trokken de centra 6 procent minder bezoekers. “Dat is voor een groot deel te wijten aan de mooie weersomstandigheden. Voor kleding en schoenen was september een mindere maand”, aldus Plasman. Hij zegt nog dat de bezoekersaantallen “sinds 2012 een licht dalende lijn” vertonen. De drie belangrijkste centra, gemeten in verhuurbare oppervlakte, zijn Wijnegem Shopping Center, l’Esplanade in Louvain-La-Neuve en City 2 in Brussel.
Wijnegem Shopping Center, zoals we verleden week al meldden, ging er tegen de trend in lichtjes op vooruit, met 0,2%. De achteruitgang elders heeft wellicht te maken met de aanslagen in Brussel en Zaventem van vorig jaar.