Antwerpen heeft nog niets van zijn aantrekkingskracht als internationale mode- en shoppingstad verloren. Dat blijkt uit nieuwe passantentellingen. Tijdens de eindejaarsperiode en de start van de solden vonden maar liefst 20% meer passanten hun weg naar Antwerpen in vergelijking met vorig jaar. Op zaterdag 17 december – een week vóór Kerstmis – werden er bijna 100.000 passanten geteld; een piek die tijdens de eerste dag van de wintersolden op dinsdag 3 januari zelfs ruimschoots werd overschreden. Ook de handelaars blikken tevreden terug op de maand december en de start van de solden.
In vergelijking met de vorige eindejaarsperiode is het aantal bezoekers aan de Antwerpse binnenstad flink gestegen. Aan het meetpunt ter hoogte van het grootwarenhuis Inno op de Meir werden 20% meer passanten geteld, met pieken tot 91.000 (10 december) en 99.000 passanten (17 december) op de zaterdagen vóór Kerstmis.
Die stijging in bezoekersaantallen was ook duidelijk merkbaar tijdens de winkelzondagen. Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme: “Tijdens de eerste wintersoldenweek werden er in vergelijking met die van januari 2016 ook behoorlijk meer passanten geteld – met een piek van 114.000 bezoekers op de Meir tijdens de eerste dag van de solden op dinsdag 3 januari – en dat ondanks de mindere eerste soldenzaterdag door het slechte weer op 7 januari. Deze succesvolle start van de wintersolden valt ook deels te verklaren doordat de eerste soldenweek zowat volledig in de kerstvakantie viel, terwijl dat vorig jaar enkel het laatste weekend was.”
Ook de handelaars blikken tevreden terug op de maand december en de start van de wintersolden. Sofi Van Ussel, directeur UNIZO provincie Antwerpen: “Je merkte al tijdens de eindejaarsperiode dat er heel veel bezoekers in de stad waren. Dit toont aan dat de inspanningen van de stad, de horeca en de handelaars om bewoners en bezoekers een unieke winkelbeleving te geven, absoluut lonen. ”