De grootste verhuizing in de Antwerpse haven van de recente jaren is een feit. De MSC-PSA-terminal is van het Delwaidedok op de rechteoever verhuisd naar het Deurganckdok op de linkeroever.
In 2013 besliste MPET om zijn terminal aan het Delwaidedok te verlaten en in te ruilen voor de veel grotere getijdenterminal aan het Deurganckdok. Pas in maart van dit jaar begon, na veel studiewerk, de eigenlijke operatie. “Een jaar lang hebben we twee terminals moeten uitbaten, met voortdurend transporten van containers van het Delwaide- naar het Deurganckdok” zegt directeur Marc Beerlandt. “Iedereen stond onder druk, maar in principe is alles nu rond. Het eerste schip is al aan de overkant afgemeerd, en ook de laatste dienst – onze ZuidAfrikalijn – is overgebracht.”
“Toen de beslissing viel om naar het Deurganckdok te gaan, realiseerden we ons dat dit een van de grootste verhuizingen uit de geschiedenis zou zijn: miljoenen containers plus al het materieel. En intussen blijven draaien”, vertelt Marc Beerlandt. “Het is allemaal relatief vlot verlopen, ondanks de vrees dat al het verkeer zou stilstaan”.
“Dit jaar behandelen we minstens 6,5 miljoen standaardcontainers (TEU) op onze terminal” zegt Marc Beerlandt. “Die komen slechts deels op de weg. Zowat de helft verlaat de kade niet, maar wordt op andere schepen gezet. Van het resterende gedeelte mag je aannemen dat ruwweg de helft hier in de haven wordt behandeld. Van wat dan nog overblijft, gaat toch nog een groot deel over de weg. Wij hebben er alles aan gedaan om de andere opties te benutten: in enkele maanden is het aandeel van de binnenscheepvaart gestegen van 34 naar 40%. Het spoorvervoer stijgt maar tot zowat 4%, dat is nog te gering.” Marc Beerlandt, begon zelf bij MSC toen de containerschepen 4.000 TEU vervoerden. “We gaan nu naar schepen van 20.000 TEU die moeilijker door de sluizen kunnen, en we doen Antwerpen jaarlijks met zowat 2.600 schepen aan. Die verliezen elk in de sluizen – enkele beurt – zowat 2 à 3 uur. Reken maar uit. Deze verhuizing is dus tijdswinst, kostenbeheersing en tegelijk meer ruimte”.
Met dank aan de collega’s van GVA.