De variatie aan fietsen die op de markt is, is schier eindeloos. Dat gaat van de ‘gewone’ fiets, die dient om om het hoekje naar de bakker of de beenhouwer te rijden, tot sportieve racefietsen, de bakfiets die dient om de kinderen naar school te rijden, tot de nieuwste trend: de elektrische fiets met als allernieuwste trend de zogenaamde ‘speed pedelecs’, die tot 45 km/u kunnen rijden. Een heel aparte categorie, deze laatste, waar enige regelgeving wel voor op zijn plaats was. Die is er nu dus ook gekomen. Voor die snelste categorie van elektrische fietsen is vanaf 1 oktober een rijbewijs, een helm en een registratieplaatje verplicht.
De federale minister van mobiliteit François Bellot voert drie categorieën van elektrische fietsen in: de eerste categorie heeft een vermogen tot 250 watt en een snelheidsbeperking tot 25 km/u. Voor deze categorie verandert er niets. Ze blijven vallen onder de regels die gelden voor gewone fietsen.
De twee andere categorieën zijn elektrische fietsen tot 1.000 watt, ook met een maximale snelheid van 25 km/u, en de zwaarste tot 4.000 watt, die 45 km/u mogen halen. Voor beide categorieën moet de gebruiker minstens 16 jaar zijn, zoals voor een brommer dus.
Voor de zwaarste categorie elektrische fietsen, de zogenaamde ‘speed pedelecs’ zijn de veranderingen het grootst. Zij worden een aparte klasse binnen de bromfietsen, naast het type A en B. Dat betekent dat een rijbewijs verplicht is, al is slagen voor een theoretische proef voldoende. Ook een helm wordt verplicht, al volstaat hier een fietshelm. Ten slotte wordt ook een nummerplaatje met registratie verplicht. Bovendien komt er een verzekeringsplicht. Hier wordt dan weer een onderscheid gemaakt tussen fietsen met en zonder zogenaamde ‘trapondersteuning’. Bij fietsen die helemaal autonoom rijden, zonder dat je erbij moet trappen is een verzekering verplicht, zoals bij brommers. Al kan je je de vraag stellen of dit nog el fietsen zijn!
De elektrische fiets met trap- ondersteuning moet wel worden ingeschreven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) met het nieuwe formulier ‘aanvraag tot inschrijving van een bromfiets of lichte vierwieler’. Daarop zal een extra vakje prijken waar men kan aanduiden of het om een speed pedelec gaat. De regeling is uitgewerkt door de overheidsdienst Mobiliteit.
De zwaarste elektrische fietsen moeten op het fietspad waar de snelheid maximaal 50 km/u is of minder. Daar wordt wel de voorwaarde aan gekoppeld dat de andere weggebruikers op het fietspad niet in gevaar worden gebracht. Geldt een hogere snelheidsbeperking, dan mogen de speed pedelecs op het fietspad rijden als het aanwezig en bruikbaar is.
Tot slot komen er ook nieuwe verkeersborden die inspelen op de nieuwe situatie.