De acht vestigingen van de Kringwinkel Antwerpen doen het goed

De Kringwinkel AntwerpenAankopen in tweedehandswinkels in Vlaanderen nemen alsmaar toe. Kringwinkels zitten duidelijk in de lift. In het totaal zijn er 128 in Vlaanderen. Hoe zit dat in groot Antwerpen?

Al bijna 25 jaar zorgt de Kringwinkel Antwerpen vzw met zijn acht Kringwinkels ervoor dat bruikbare en waardevolle goederen niet op de afvalberg belanden. Het inzamelgebied omvat Groot-Antwerpen, Wijnegem, Schoten, Wommelgem, Borsbeek, Kapellen, Stabroek en Brasschaat. De afgestane spullen worden niet vergoed.
Vaklui in vier herstelateliers checken de kwaliteit van de goederen die zijn binnengebracht of werden opgehaald. Huishoudtoestellen, meubels, fietsen, vuurtjes, enz worden nagekeken en indien nodig hersteld. Elektrische toestellen krijgen het revisielabel met 1 jaar garantie.

De Kringwinkel Antwerpen vzw is een sociaal tewerkstellingsproject. Ongeveer 250 mensen zijn er aan de slag in verschillende sociale statuten. Ze worden gevormd en begeleid zodat ze een nieuwe kans maken op de reguliere (privé, niet-gesubsidieerde) arbeidsmarkt. De overige 50 zijn vaste ‚omkadering’ en maken deze begeleiding en opleiding mogelijk. Een heikel punt is de aanpassing van de Gesco-statuten waardoor in de toekomst de tewerkstelling van kwetsbare werkzoekende op de helling komt te staan.

Maandelijks krijgt de vzw ca 750 ton goederen binnen. Vooral kleine tweedehandsspullen zijn het meest in trek: serviezen, kleding en speelgoed.
In de Antwerpse Kringwinkels kun je vier klantenprofielen onderscheiden: 20% noodzaakkopers (die zich geen nieuwe dingen kunnen veroorloven), 41% budgetkopers (zoeken eerst tweedehands alvorens nieuw aan te kopen), 12% milieubewuste kopers en 27% schatzoekers die op retro- en vintagejacht gaan.

“Dagelijks komen er in het totaal ca 1 350 klanten over de vloer. Gemiddeld realiseren de 8 Kringwinkels tezamen een omzet van om en bij de 14 000 euro per dag. Op de jaarlijkse topverkoopdag, de Retrodag half maart, is de omzet zelfs het driedubbele”, zegt communicatieverantwoordelijke Fenna Bouve.