Bouwonderneming Denys kiest voor Manus

manusVolgend jaar gaat het nieuwe provinciehuis aan de Koningin Elisabethlei open. Ondertussen is de  bouwonderneming Denys uit Wondelgem druk bezig met de eigenlijke bouwwerken. Die brengen nogal wat  stof en vuil met zich mee. Die laten ze netjes weer opkuisen door het Antwerpse maatwerkbedrijf Manus.

“Bij zo’n grote bouwopdracht komt veel meer kijken dan alleen maar beton storten”, zegt projectleider Pieter Van Walle van Denys. “Ook de schoonmaak van de werf hoort er bijvoorbeeld bij. Manus poetst wekelijks ons kantoor dat vlak naast de bouwplaats ligt en neemt ook de werfcontainers onder handen. In die sanitaire ruimtes, refter en kleedkamers stapt iedereen met vuile laarzen binnen, blijft er eten rondslingeren en drupt het water van de regenjassen – er is dus flink wat werk aan. De schoonmakers moeten dus van aanpakken weten. We wilden ze ook flexibel kunnen inschakelen, want bij aanvang waren er alleen onze kantoren, daar kwam dan een werfcontainer bij, en dan nog één, en nog één ….”

“Ik koos onze schoonmaakpartner op basis van de toegezonden offertes, waar ook die van Manus tussen zat,” zegt Pieter Van Walle. “Zij hadden hier al gewerkt tijdens de afbraakfase van het gebouw en waren via mond-tot-mondreclame bij ons terechtgekomen. Hun offerte was qua prijs vergelijkbaar met de andere, maar hun aanpak bleek de meest flexibele.”

Anke Nadai, sectormanager schoonmaak Manus: “We schakelen meer of minder volk in voor een poetsopdracht indien nodig, en we zorgen ook steeds voor vervanging bij afwezigheid. Tijdens de vervanging ondervindt de klant geen last: onze vaste werfleider brengt hem op de hoogte van alle bijzonderheden en aandachtspunten.”

Pieter Van Walle: “Hoewel het niet de doorslag gaf, was het mooi meegenomen dat we via Manus de sociale economie steunen. Zonder dat we daarvoor aan kwaliteit inboeten: Manus voert de klus perfect uit.

Anke Nadai: “Onze schoonmakers komen ook graag hierheen: we hebben veel mannelijke poetshulpen in dienst, en die houden wel van het uitdagendere poetswerk op de werf. Het is sowieso een serieuze klus voor hen: werf- en kantoorreiniging is een moeilijke opdracht, omdat er rechtstreeks contact met de klant bij komt kijken. Vooraleer onze mensen dat mogen doen, volgden ze Nederlandse les, kregen ze een cursus klantvriendelijkheid en deden ze al voldoende vak- en productkennis op. Ze worden ook altijd ondersteund door onze werfleider: hij volgt de opdracht op, brieft en begeleidt de schoonmakers, en helpt bij vragen of problemen. Zo zorgen we ervoor dat de klant altijd kwaliteit krijgt en niet merkt dat het om een leerproces gaat. Hij moet achteraf gewoon denken: Amaai, dat is hier proper.”

Anke Nadai: “Ondertussen schakelen onderaannemers van Denys ons ook al in. Die beslissing maakten ze op basis van onze goede dienstverlening, niet omdat we een sociaal economie-bedrijf zijn. Zo hoort het: ik wil dat niet verzwijgen, maar vind wel dat onze service de doorslag moet geven. Daarmee overtuigen we bedrijven! En dat is heel belangrijk, want zonder opdrachten van bedrijven kunnen we onze mensen niet opleiden. Door onze mensen op die realistische locaties te laten poetsen, doen ze voldoende ervaring op. Zo stromen ze straks als volleerde werkkrachten weer uit en kunnen ze aan de slag in reguliere (schoonmaak)bedrijven.”