Mensura gaat mobiel. Het doet daartoe een beroep op Inventive Designers uit Hoboken. Het IT-bedrijf zet daarbij Scriptura Engage in, een mobiele app en softwareplatform voor digital-first communicatie.
Mensura doet aan “preventie en bescherming op het werk.” De vele manuele handelingen en het papierwerk vormen evenwel een rem op de efficiëncy in het werk. Preventieadviseurs zijn meestal op pad en zeulen de hele dag een koffer mee gevuld met een laptop, tablet, papieren documentatie en formulieren. Tijdens hun bedrijfsbezoeken maken ze notities die ze, zodra aangekomen op het kantoor, vervolgens moeten verwerken in het bedrijfssysteem Health@Work. Dubbel werk.
“Met het Kofferproject wilden we de administratie van de bedrijfsbezoeken volledig digitaal laten verlopen”, zegt Christophe Vanneste, CIO bij Mensura. “Eén digitale toepassing moest onze preventieadviseurs in staat stellen om zich te informeren en hun administratie te vereenvoudigen, te versnellen en papierloos te maken.” Voor die doelstelling viel de keuze op Scriptura Engage. Met deze mobiele oplossing kan de (niet-technische) gebruiker, in het Frans of Nederlands, offline klantengegevens consulteren, aanpassen en samen met de klant een elektronische checklist invullen. Deze informatie wordt – zodra de gebruiker opnieuw online is – automatisch gesynchroniseerd met het klantendatasysteem van Mensura.
Meer dan een mobiele app is Scriptura Engage een open communicatieplatform. Eén dat zich bovendien naadloos integreert met de bestaande kanalen voor klanten en medewerkers. Christophe Vanneste: “Het platform integreert zich zowel op technologisch als operationeel vlak, kan diverse communicatiekanalen aan en laat ook toekomstige aanpassingen toe. Hiermee halen we dus niet enkel een mobiele oplossing in huis, maar ook een centraal platform voor al onze papieren en digitale communicaties.”
Hoewel marktanalisten al jaren het belang van mobiele integratie benadrukken, staan veel organisaties nog aan het begin van hun mobiele strategie. Joke Dehond, CEO van Inventive Designers: “Mensura is marktleider in zijn branche en bevestigt die positie door als een van de eerste in zijn markt met een mobiele oplossing aan de slag te gaan. Veel bedrijven gebruiken een op maat gemaakte mobiele app, maar dat zorgt voor een versplintering van functionaliteiten, intensiever onderhoud en een slechtere gebruikerservaring. Met Scriptura Engage heeft Mensura een platform waarmee het zijn communicaties en klantenervaring kan optimaliseren zonder telkens nieuwe apps te moeten maken of een nieuwe oplossing te integreren.”
Voor Rik Doclo, Business Developer bij Inventive Designers, was het meteen duidelijk dat Mensura een klare kijk had op de richting die ze heen wilden. “Door enkele toepassingen uit te werken, hebben we kunnen aantonen dat Scriptura Engage de oplossing was die Mensura zocht, maar ook dat onze medewerkers in staat zijn om snel de noden van hun business te begrijpen en te vertalen. Vanaf begin dit jaar mogen dertig preventieadviseurs van Mensura, na een korte training, hun koffer opbergen en gaan ze enkel nog met een iPad op klantenbezoek. Scriptura Engage zal voor hen het papierwerk tot nul reduceren en de kans op fouten bij het overbrengen van informatie naar de interne systemen drastisch reduceren.”
Inventive Designers ontwikkelt als bedrijf software en levert diensten waarmee bedrijven en overheden hun communicatie met klanten verbeteren. Met de software Scriptura Engage van Inventive Designers sturen ze gepersonaliseerde informatie via e-mail, mobiele applicaties, sms en papier, op basis van het profiel en de voorkeur van de ontvanger. Zo wordt de klantenervaring sterk verbeterd. Inventive Designers, geleid door Joke Dehond en Klaas Bals, telt 44 medewerkers en heeft 280 klanten in 20 landen.
Op de foto vlnr: Joke Dehond (Inventive Designers), Christoph Vanneste (Mensura) en Rik Declo (Inventive Designers)