De Ideale Woning gaat voor duurzaamheid

wooonenHet Collectief Noord Architecten heeft aan de rand van Wijnegem een prachtig huisvestingsproject uitgetekend. Het gaat om de combinatie van 300 woningen, een stadsboerderij, boomgaarden, velden en landwegels. De sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning zet daarmee een aantrekkelijk immogeheel in de markt. Een duurzame wijk. Het project, De Werve Hoef houdt vanaf de eerste ontwikkelingsplannen tot en met de uitrusting van de individuele woningen in alle aspecten rekening met duurzaamheid.

“De Werve Hoef” ligt aan de rand van Wijnegem tussen de Merksemsebaan , de Houtlaan, het Albertkanaal, de Zandstraat en de Beukenlaan. De grond van ongeveer 11ha is al jaren eigendom van De Ideale Woning.

“De aandacht voor duurzaamheid start van bij de eerste ontwikkelingsplannen en loopt verder in alle aspecten tot en met de uitrusting van de individuele woning. Dankzij de ondersteuning van VIBE vzw en het Lerend Netwerk stelden De Ideale Woning en de gemeente Wijnegem een ambitienota op voor de nieuwe wijk. De buurtbewoners konden ook hun steentje bijdragen”, onderlijnt Dirk de Kort, voorzitter van De Ideale Woning.

Via een Open Oproep van de Vlaamse Bouwmeester gingen De Ideale Woning en de gemeente Wijnegem op zoek naar een ontwerper voor het nieuwe masterplan. Het bureau Collectief Noord Architecten kwam als beste uit de ontwerpwedstrijd en ging daarbij in samenwerking met LAMA Landscape Architects, Denc!-studio, Common ground en EVA international de uitdaging aan.

De ontwerpers vertrekken vanuit het landschap om tot een duurzame ontwikkeling te komen. Hun basis is het typische akkerlandschap uit de streek. Ze zetten het landschap actief in als productielandschap, akkers, boomgaarden en weiden voor een CSA-boerderij. Deze stadslandbouw brengt de producent dichter bij de consument, de bewoners.

Ze behouden de belangrijke elementen in het landschap en tonen respect voor de historische waarde van het terrein. Ze clusteren de bewoning. De omgeving is vrij dichtbebouwd, maar hun beperkte schaal zorgt voor een echte buurtbeleving bij de bewoners en verankering in de omgeving. De auto verdwijnt uit het landschap; het openbaar domein is van de trage weggebruiker.