Vier kandidaten Antwerpse Jonge Ondernemer

jciJCI District Antwerpen verkiest volgende week donderdag (10 maart) de Antwerpse Jonge Ondernemer van het jaar 2016. De finale in de KBC Toren in Antwerpen wordt opgezet tussen vier genomineerden. Het gaat om Jan De Backer van Fluidda, Dieter Deceuninck van Eye on Fashion, Derek Dendievel van Diti en Sylvain Naets van Contraload.

JCI heeft rond de verkiezing een heel netwerkevenement gebouwd waarop je als ondernemer zeker niet mag ontbreken. Er zijn ruime mogelijkheden ingebouwd voor een individueel contact met iedereen. Overigens kan ook de keynote speaker, Hans Bourlon van Studio 100 allicht een aanzet tot een vruchtbaar gesprek aanreiken.

Een portret van de vier genomineerden:

* Derek Dendievel van Digiti: samen met zijn team bestaande uit jonge, digitale strategen, designers en developers uit alle hoeken van Vlaanderen, werkt Derek Dendievel (33) aan de “digitale présence” van verscheidene ondernemers zoals Van Marcke en aan de digitale innovaties voor internationale en Fortune 500 bedrijven zoals Carta Mundi, Johnson & Johnson en KBC.

In 2004 wilde Derek de beste in web development en webdesign worden en al spoedig groeide zijn eenmanszaak uit tot een full-service digitaal agentschap met meer dan 30 werknemers in Herentals en New York. Zijn werknemers beloont hij met de nodige inspraak, flexibiliteit, voordelen en een hypermoderne werkplek. Tegelijkertijd zet het team zich in voor het goede doel en met resultaat. Dankzij campagnes als ‘Jingle Smells’ en de ‘Make-A-Wish-applicatie’ haalde Digiti de ‘Digital Marketing Award voor Most Performing Non-Profit Campaign’ binnen én kreeg zij de award voor ‘Best Promising Agency’ van 2015.

* Dieter Deceuninck van Eye on Fashion. Op 26 jarige leeftijd verkocht Dieter Deceuninck het toen nog onbekend kledijmerk “Desigual” uit de koffer van zijn wagen waarna hij in 2004 zijn bedrijf Eye on Fashion opstartte met als doel kledijmerken te introduceren op de Belgische en Luxemburgse markt. Dit avontuur begon met het Spaanse merk Desigual waarna ook andere merken werden geïntroduceerd.

Uit de navolgende veranderingen in de whole en retail sector is de verdere visie van Dieter ontstaan: “Visionary brand agency” waarin Dieter naast het aanleveren van de juiste merken, winkeliers ook wil inspireren en hen een doorgedreven service wil aanbieden. Vandaag vertegenwoordigt hij meer dan 10 merken zowel in de wholesale als in de retail. Door passie voor mode en design probeert hij een koers uit te zetten richting de retail van morgen. Dieter zet zijn klanten centraal en inspireert hen met zijn visie, looks en producten om succesvol te zijn. In slogans zoals “From good to great”, “fun & profit” en “we sell our smile for free” gelooft Dieter sterk in.

* Jan De Backer van Fluidda. Jan de Backer richtte in 2005 Fluidda op en opende intussentijd divisies in Mumbai (2010), New York (2012) en Lissabon (2015). Jan ontwikkelde met zijn team onder meer de gepatenteerde technologie, “Functional Respiratory Imaging” of FRI, genaamd. De FRI geeft een unieke kijk in de structuur en de functie van de longen van patiënten en is een nauwkeurige diagnostische methode die het mogelijk maakt om medicatie voor longziekten sneller en goedkoper te ontwikkelen m.o.o. een optimale behandeling waardoor de “trial and error” aanpak vermeden wordt.

Jan studeerde in 2005 af als lucht- en ruimtevaartingenieur aan de Technische Universiteit van Delft en specialiseerde zich later in toegepaste biomedische stromingsdynamica en behaalde een doctoraat aan de Universiteit Antwerpen. Eveneens is Jan alumnus van de London Business School in Londen en de Columbia Business School in New York. Jan ontving in de loop der jaren enkele prijzen voor zijn innovatief onderzoek in het domein van de longziekten en slaap gerelateerde aandoeningen. Zijn werk werd gepubliceerd in verscheidene internationale tijdschriften.

* Sylvain Naets van Contraload. In 2004 richtte Sylvain Naets Contraload op, een bedrijf gespecialiseerd in het optimaliseren van supply chains en het faciliteren van JIT leveringen onder de noemer Pooling. Door de combinatie van de juiste mensen en systemen zorgt Contraload ervoor dat zowel pallets als IBC’s steeds efficiënt worden hergebruikt, hersteld of, in geval van grote schade, als nieuwe grondstof worden ingezet. Door intelligent gebruik van hun IT-systeem (POOL-IT) zorgen zij ervoor dat de ladingdragers optimaal worden benut om zo het transport te minimaliseren. Eveneens reduceren zij lege transport kilometers en de CO2 uitstoot, wat een gunstige impact heeft op het milieu.

Tien jaar later kent Contraload nog steeds een sterke groei, met de financiële steun van solide financiële partners. Sylvain Naets investeert zijn tijd en middelen in de negen basiselementen van de drie hoekstenen van zijn “Triangle Of Humanity”: productiviteit, geluk en overleven. “Maximaal bijdragen aan de maatschappij kan enkel wanneer men zelf niet meer het middelpunt van zijn dagelijkse activiteiten hoeft te zijn, d.w.z. vanaf het moment dat niet zijn eigen productiviteit, zijn eigen geluk en zijn eigen kans op overleven centraal staan”

Foto: vlnr: Jan De Backer, Dieter Deceuninck, Derek Dendievel en Sylvain Naets;