Antwerpen sterke motor van kustvaart in Vlaanderen

shortseaShortsea shipping blijft doorgaans nogal in de schaduw ten aanzien van het echte havengebeuren. Dit neemt niet weg dat het vervoer met kustvaarders de laatste jaren onafgebroken blijft stijgen. Met bijna 145 miljoen ton (+ 1,4%) is verleden jaar alvast een nieuw record gevestigd. Met 98 miljoen ton (+ 4,9%) is de haven van Antwerpen onmiskenbaar de sterke motor.

De Vlaamse havens verwerkten verleden jaar zo’n 2 miljoen ton extra cargo van kustvaarders. Het aandeel van het shortsea transport tegenover de globale trafiek in de Vlaamse havens bedroeg daardoor 52,80%.

Met 98.810.471 ton shortsea lading (import en export) is Antwerpen de absolute motor van de groei in de sector. En dit in alle goederensoorten.

Het % shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt uiteraard van haven tot haven. Oostende scoort bijna 100%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 47,41% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 61,17% en 74,85%.

Het groot belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt ook geïllustreerd door het globale aandeel van liefst 52,80% in alle behandelde maritieme tonnage samen. In tonnage en % uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. In het vorige recordjaar 2014 was dit exact 53,13%. Shortsea verankert zich steeds sterker in onze havens. Het recordtonnage van bijna 145 miljoen ton in 2015 en liefst 63,7% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.

De zee-riviertrafiek blijft het ondertussen wél moeilijk hebben. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.022.102 ton shortsea goederen vervoerd (een daling van – 41.127 ton of – 3,87% t.o.v. 2014). Voor het Albertkanaal werden 217.564 tonnen genoteerd (een daling van 59.893 ton of – 21,59% t.o.v. 2014). De zeerivier schepen hebben desondanks een zeer belangrijke troef: ze brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad/losplaats dichtbij de klant.

Shortsea shipping behelst alle vervoer te water, zowel van goederen als passagiers, over een traject dat gedeeltelijk op zee ligt en waarbij de oceaan niet wordt gekruist. In het bijzonder gaat het om de vaart langs de Europese kusten, met inbegrip van de Noordzee, de Middellandse zee, de Zwarte Zee en de Oostzee.